ELO implementeren is een kunst #cvimc

“Niet omdat het moet, maar omdat het kan”. Deze bekende reclameslogan gebruikt ROC Aventus bij de implementatie van hun elektronische leeromgeving).

stand cviBert Hulsbergen van Aventus deelde zijn ervaringen met de implementatie van Onderwijs Online. De aanleiding voor de switch naar deze digitale leeromgeving had te maken met financiën en beheerslast. Die was hoog. Docenten moesten bijvoorbeeld zelf handmatig groepen samenstellen. Op basis van een plan van eisen kwam men bij Onderwijs Online uit, omdat dit systeem gemakkelijk gekoppeld kan worden aan Trajectplanner (dat men al gebruikte). Voor andere koppelingen was maatwerk nodig.

Een projectgroep werd verantwoordelijk voor de implementatie. Er is een pilotteam gekozen per sector. Daarbij is vooral gekeken naar enthousiastelingen. Die voorlopers hebben koppelingen en functionaliteiten getest. Ook gaven zij feedback op ondersteunende materialen zoals quick referene cards.

Na vier maanden heeft men binnen Onderwijs Online een online cursus gebouwd die docenten konden volgen. De ervaringen van de pilotteams zijn gebruikt om die cursus te maken.

Daarna zijn vijf arrangementen bedacht om de implementatie vorm te geven.

  1. Niet actief werken met een ELO. Alleen oriënteren.
  2. Content maken in de ELO.
  3. Projecten faciliteren met de ELO.
  4. Content en projecten.
  5. Wat kun je meer met de ELO? (peilingen, enquetes, chat)

De implementatie is toen verder gemonitord en de oude leeromgeving is men af gaan bouwen. De bestaande content moest opnieuw worden ingevoerd.

Eén sector heeft toen opnieuw gekeken wat men wil met de leeromgeving. Daarbij lag het accent op goede ervaringen delen en inspireren.

Er is ook gekeken naar ervaringen met de implementatie. Van de ondervraagden gebruikte 70% Onderwijs Online niet. Daar moet men wat mee. Zo’n 80% had ook geen trainingen gevolgd. Medewerkers moeten ook keuzes maken in waar ze hun overblijvende tijd aan willen besteden.

De meeste mensen zijn wel enthousiast over het gebruik van ICT, maar zijn nog niet overtuigd van de bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs. Ook ziet men vaak door de bomen het bos niet (nieuwe studentadministratiesysteem, nieuw roosterprogramma, enzovoorts).

Op basis van de ervaringen gaat men de implementatiestrategie opnieuw tegen het licht houden.

Ik vraag me af of een duidelijke visie op het gebruik van een digitale leeromgeving voor het eigen onderwijs, en duidelijke sturing op meerdere niveaus, hier niet ontbreken.  Hoe past een digitale leeromgeving binnen ons onderwijsconcept? Leidinggevenden zouden daar op moeten sturen (wat niet hetzelfde is als ‘zeggen hoe het moet’).

Zie ook:

Verder is tijdens deze sessie gesproken over de motivatie van lerenden en over de positie die docenten ten opzichte van de digitale leeromgeving.

Tenslotte is hier ook gesproken over de vraag of Office365 niet ook een volwaardige leeromgeving kan zijn. Ik heb me maar buiten de discussie gehouden (zie hier en hier).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.