Gebruik je Facebook? Dan houden duizenden bedrijven jou waarschijnlijk in de gaten

De bijdrage Each Facebook User is Monitored by Thousands of Companies heeft niks te maken met online of blended learning, maar alles met digitale geletterdheid. Ik vat deze bijdrage hieronder samen omdat de ‘surveillance society‘ een nog grotere reikwijdte heeft dan we waarschijnlijk al vermoedden.

The image created provides a conceptual visualization of a Facebook user being monitored by thousands of companies.
DALL-E: The image created provides a conceptual visualization of a Facebook user being monitored by thousands of companies.

Recent onderzoek van de Amerikaanse waakhond Consumer Reports laat namelijk zien dat gegevens van 709 Facebookgebruikers door gemiddeld 2.230 verschillende bedrijven naar Facebook werden gestuurd, met een totaal van 186.892 bedrijven. Bij sommige deelnemers aan het onderzoek betrof het gegevens die door meer dan 7.000 bedrijven werden gedeeld met het sociale netwerk.

Het onderzoek richtte zich op zowel zichtbare als verborgen vormen van tracking. De zichtbare vorm omvat het gebruik van Meta-trackingpixels op websites (waarbij je geen Facebook-account hoeft te hebben om gemonitord te worden), terwijl de verborgen vorm betrekking heeft op zogenaamde “server-to-server” tracking, waarbij persoonlijke gegevens rechtstreeks van een bedrijfsserver naar de servers van Meta worden verzonden.

Er is verder gekeken naar twee typen gegevensverzameling: ‘events’ en ‘custom audiences’. ‘Events’ zijn naar interacties die gebruikers hebben met merken, zowel online als in de echte wereld. ‘Custom audiences’ stelt adverteerders in staat klantenlijsten te uploaden naar Meta, inclusief identificatiegegevens zoals e-mailadressen.

Een aanzienlijk deel van de gegevens, 96%, werd gedeeld door LiveRamp, een databroker. Maar ook bedrijven zoals Home Depot, Walmart, Macy’s, Experian, TransUnion’s Neustar, Amazon, Etsy en PayPal behoorden tot de bedrijven die de meeste data deelden.

Consumer Reports wijst onder meer op beperkingen van sociale netwerken als het gaat om transparantie. Veel dataleveranciers blijven onduidelijk -je moet op zoek gaan naar informatie omdat hun namen de gebruikers niks zegt- en sommige bedrijven mogen opt-out verzoeken negeren. In deze bijdrage lees je ook hoe jij kunt kijken hoe jij wordt gemonitord.

Consumer Reports formuleert naar aanleiding van hun onderzoek meerdere beleidsvoorstellen, waaronder het verplichting van ‘data minimalisatie’ strategieën door bedrijven, het uitbreiden van de bevoegdheden van ‘geautoriseerde agenten’ om namens consumenten op te treden, en het verbeteren van de transparantie van advertenties. Je kunt de verantwoordelijkheid voor het beschermen van privacy volgens deze bijdrage niet alleen bij de consument leggen.

Als reactie stelt Meta dat het bedrijf zal blijven investeren in transparantie, en dat ook al doet. In tegenstelling tot de EU, kent de VS echter geen federale privacywet waardoor consumenten in veel staten op dit terrein beperkte opties hebben.

Het onderzoek van Consumer Reports laat zien hoe persoonlijke informatie online wordt verzameld en geaggregeerd, en op welke schaal dit gebeurt. Die schaal is aanzienlijk. Zo lang bedrijven data van gebruikers op deze schaal mogen uitwisselen, zullen gebruikers extra goed toegerust moeten zijn om zich bewust te zijn van deze invloed en om zich te weren tegen deze invloeden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *