Gebruiksgemak mobile learning

Mobiele apparaten zijn vanuit educatief oogpunt vaak helemaal niet zo gebruikersvriendelijk. Daarom loopt mobile learning vaker spaak. Agnes Kukulska-Hulme van de Britse Open Universiteit reflecteert op ‘lessons learned’ ten aanzien van m-learning. Zij stelt dat menselijke factoren ook nu weer crucial zijn voor een succesvol gebruik van mobiele technologie ten behoeve van het leren.

The main conclusions are: that usability issues are often reported in cases where PDAs have been used; that the future is in scenario-based design which should also take into account the evolution of uses over time and the unpredictability of how devices might be used; and that usability issues should be tracked over a longer period, from initial use through to a state of relative experience with the technology.

De auteur gaat uitgebreid in op ‘usability’. Zij stelt dat lerenden in educatieve settings vaak maar tijdelijk beschikken over het mobiele apparaat, waardoor er geen gevoel van eigenaarschap ontstaat en lerenden maar weinig gelegenheid krijgen om grip te krijgen op het apparaat.

Kukulska-Hulme geeft aan dat lerenden veel verschillende redenen kunnen hebben om aan m-learning te doen. En dat maakt het lastig om wensen en eisen ten aanzien van de toepassing te formuleren. Zij suggereert dat functionele eisen disciplineafhankelijk zijn.

De auteur vat vervolgens een aantal usability issues samen. Deze hebben onder meer te maken met fysieke kenmerken van de apparaten (zoals gewicht of levensduur van de batterij), content en software èn betrouwbaarheid van de verbinding. Hiermee geeft zij een goed beeld van factoren die de acceptatie van m-learning beïnvloeden. Daarnaast bespreekt zij twee projecten waarin ervaring is opgedaan met m-learning. Kukulska-Hulme concludeert in feite dat m-learning nog onvolwassen is (zij spreekt van ‘in evolution’). Dat komt mede doordat wij apparaten voor leerdoeleinden gebruiken, terwijl deze daar niet voor zijn gemaakt.


One final point to make is that rather than testing for usability at just one or two specific points in the life of a project, it would also be beneficial to find ways of tracking usability over a longer period of time, from initial use through to a state of relative experience.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *