Gelukkig worden met bloggen (#in)

Een hele tijd geleden heb ik meegedaan aan een uitgebreide enquête waarmee Technorati de stand van zaken met betrekking tot bloggen in kaart brengt. Onlangs zijn de uitkomsten van dit onderzoek gepubliceerd. Marketingfacts heeft het eerste deel van de analyse samengevat. Ik wil hier ingaan op een aantal andere conclusies.

  • De belangrijkste motieven om te bloggen zijn self-expression en de behoefte om kennis te delen. Corporate bloggers bloggen naar verhouding veel meer dan anderen om aandacht te krijgen in traditionele media. Zelfstandigen bloggen relatief vaak ook om aandacht te krijgen van nieuwe klanten.
  • De wijze waarop hobby-bloggers en professionele bloggers het succes van hun blog ‘afmeten’ verschilt (persoonlijke bevrediging vs aantal unieke bezoekers).
  • in het algemeen heeft bloggen positieve gevolgen voor het persoonlijke leven van bloggers. Bloggers zijn dankzij hun weblogs vaak meer betrokken geraakt bij hun passie. Ook geeft 62% aan nieuwe ‘vrienden’ gemaakt te hebben dankzij het bloggen. Een kleine minderheid heeft onenigheid gekregen met vrienden en familie, door het bloggen.
  • 52% van de ‘professionele’ bloggers schrijft voor een weblog waarvan zij niet de eigenaar zijn. Ook zij melden positieve gevolgen voor hun persoonlijke leven (grote zichtbaarheid in de branche, acquisitiekanaal voor diensten/producten).
  • Bloggers maken vaak ook gebruik van andere sociale media, zoals Twitter (78% van de bloggers) en Facebook (87%). Twitter is een medium dan in toenemende mate zorgt voor meer verkeer richting de weblog.

    Those who use Twitter say they do so to promote their blog, bring interesting links to light, keep up with news and events, and understand what people are buzzing about.


    Van degenen die geen Twitter gebruiken geeft 34% aan het nut van dit medium niet in te zien. De onderzoekers laten duidelijk merken dit een hoog percentage te vinden. 33% van de niet-twitterende bloggers zegt Facebook te gebruiken, waar andere twitteren.

  • Weblogs van anderen blijken nog steeds de belangrijkste bron van invloed te zijn voor bloggers. Meer dan andere (sociale) media.
  • Meer dan de helft van de bloggers is van plan intensiever te gaan bloggen. De onderzoekers concluderen:

    All professional blogger segments are generally blogging more this year than they were last year. And 48% of all bloggers believe that more people will be getting their news and entertainment from blogs in the next five years than from the traditional media. As consumers’ trust in mainstream media is dropping, they definitely share bloggers’ optimism for the blogosphere’s future.

  • Eén op de vier bloggers blogt via een mobiel apparaat. Dat is een toename in vergelijking met 2009.
  • Bloggers verdienen in toenemende mate geld via hun weblog. Dit jaar meldt 64% geen geld te verdienen dankzij de weblog. Dit percentage neemt echter af. Overigens is het niet zo dat bloggers veel geld verdienen via hun blog.

Ik herken erg veel in deze conclusies (hoewel ik maar één van de ongeveer 7000 respondenten ben. Over het algemeen kun je dus zeggen dat je ‘gelukkig’ wordt van bloggen ;-). Zonder dollen: dit Technocrati-onderzoek bevestigt wat ik al langer en vaker roep: bloggen is een investering, die op tal van vlakken veel kan opleveren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *