Groei online leren en het risico van kwaliteitsverlies

In de VS gaan steeds meer onderwijsinstellingen over op online leren. Het afgelopen jaar is online education met 13% gegroeid. Opvallend is dat onderwijsinstellingen hiermee geld besparen, terwijl onderwijsgevenden meer tijd kwijt aan voorbereiding en uitvoering (in vergelijking met face-to-face leren).

De kostenbesparing wordt gerealiseerd doordat instellingen minder geld uit hoeven te geven aan huisvesting en aan personeelskosten (door hogere jaars studenten in te zetten, in plaats van docenten).

De belangrijkste prikkel voor het Amerikaanse onderwijs om met online leren aan de slag te gaan, heeft echter te maken met een noodzakelijke inhaalslag. E-learning wordt gebruikt om de toegankelijkheid van het onderwijs te vergroten. Er zullen meer mensen bereikt moeten worden, voor wie de weg naar kwalitatief goed onderwijs nu afgesneden is.

Ik vraag me wel af of de besparing op personeelskosten, en het presenteren van 'de rekening' aan docenten, niet zal leiden tot kwalitatief minder online leren. Je bereikt dan meer mensen, met slechter onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Er is m.i. een duidelijk trend waarneembaar waarbij managers een school als een onderneming zien en die ook als zodanig besturen op grond van “harde” cijfers (die helaas vaak niet veel zeggen over de kwaliteit van het verzorgde onderwijs).
    Wanneer men zich zo graag ondernemer wil voelen zou men ook moeten leren leven naar de wet: de kost gaat voor de baat uit. M.a.w. je moet docenten dan ook faciliteren om te leren werken en omgaan met e-leren en eventueel content te ontwikkelen. Bij dat laatste kun je overigens nog vraagtekens plaatsen of elke docent dat zou moeten kunnen.
    Bij een evaluatie binnen veel instellingen die met e-leren bezig zijn blijkt het creatief en didactisch gebruik (dus niet alleen mededelingen en documenten plaatsen) heel erg tegen te vallen. Men heeft vastgesteld dat (met steun van het management) er gewerkt moet gaan worden aan verdere (e-leren) professionalisering van onderwijzend personeel. Of management dat ook op zal pakken is natuurlijk de vraag, want dan stijgen de kosten weer.

  2. @Henk van Rijssen: er wordt inderdaad lang niet altijd onderkend dat een schoolorganisaties wat anders is dan een commercieel bedrijf. Andere omstandigheden (o.a. weinig concurrentie in het algemeen), andere manieren van kwaliteitszorg, andere maatschappelijke eisen (o.a. verplicht aantal te produceren uren etc.).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord