Handleiding podcasts voor leren

Nee. Deze bijdrage is niet 10 jaar oud. Er is namelijk sprake van een nieuwe bloeiperiode van podcasts. En daarmee van hernieuwde aandacht van podcasts voor leren, opleiden en onderwijs.

Kathleen Morris van Edublogs schrijft namelijk dat recent onderzoek laat zien dat het aantal mensen dat naar podcasts luistert snel groeit en dat de betrokkenheid bij podcasts ook sterk toeneemt.

Voor wie het niet weet: podcasts zijn audiobestanden die online gepubliceerd worden. Het kan gaan om een soort radioshow (met muziek, interviews en discussies) of om gewone geluidsopnames. Soms gaat het om afzonderlijke opnames, soms om een serie. Luisteraars kunnen zich abonneren op podcasts. De smartphone -in combinatie met grotere databundels en snel mobiel internet- draagt bij aan de grotere populariteit van podcasts. Podcasts worden in toenemende mate mobiel beluisterd. Bijvoorbeeld terwijl je sport of je huis poetst.

Instructie, structuur en feedback

Podcasts kunnen worden gebruikt als instructies, waarbij de lerenden in eigen tijd en tempo naar instructies kan luisteren (Morris noemt helaas ook de leerstijl-onzin). Er zijn ook veel educatieve podcasts te vinden.

Ik heb bovendien ooit tijdens een MOOC over blended learning geleerd dat lerenden beter luisteren naar feedback dan dat zij feedback lezen. Voor het geven van feedback kun je dus ook podcasts gebruiken. Podcasts kunnen eveneens worden ingezet als advanced organizer. Ik heb ooit een niet meer beschikbaar artikel gelezen waaruit bleek dat het vooraf beluisteren van een podcast als advanced organizer ertoe bijdraagt dat lerenden meer betrokken worden bij een hoorcollege.

Creëren

Lerenden hoeven echter niet alleen naar podcasts te luisteren, ze kunnen zelf ook podcasts maken. Morris geeft hier verschillende voorbeelden van, een lijst met benodigdheden en een stappenplan. Anchor.fm is dan bijvoorbeeld een plek waarmee je podcasts kunt opnemen, hosten en distribueren.

De mensen van Edublogs presenteren maar liefst vijftig suggesties (pdf) voor het creëren van podcasts door lerenden. Veel van die tips hebben betrekking op het mondeling delen van ervaringen (over films, sportactiviteiten, gebeurtenissen), het beantwoorden van vragen of geven van tips, het delen van feiten of het houden van interviews en het voeren van discussies.

Podcasts hebben mogelijkheden voor leren, opleiden en onderwijs. Eenvoudig gemaakte podcasts zijn ook snel te realiseren. Dat geldt natuurlijk niet voor de podcasts die de opzet van een radioshow hebben. Een belangrijke beperking is dat je podcasts niet snel kunt scannen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
december 2018
M D W D V Z Z
« nov    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: