HAX helpt docenten online cursussen te ontwikkelen

Docenten zijn vakspecialist, maar zijn meestal niet thuis in auteursomgevingen. Dat betekent dat zij veelal niet in staat zijn om online cursussen te ontwikkelen. Bij de Pennsylvania State University denken ze daar iets op gevonden te hebben.

Zij hebben Headless Authoring Experience (HAX) ontwikkeld. Dit is een auteursomgeving waarvoor je geen programmeertaal hoeft te kennen. Je ontwikkelt bouwstenen en je kunt zelf bepalen hoe je deze bouwstenen gebruikt.

PSU wil het docenten zo gemakkelijk mogelijk maken, ook door de grafische user interface. Docenten kunnen daarbij artefacten plaatsen waar zij willen.

Daarbij wil deze universiteit dat ontwikkelde content in huis blijft, en niet dat docenten hun toevlucht nemen tot, bijvoorbeeld, externe platforms als WordPress.

The system, in this respect, both holds the potential to increase the number of online courses being launched by the university but also to ensure that all those courses live within the university’s domain.

HAX is open source. Je kunt er ook zelf mee werken.

Uitdagingen zijn er ook. Hoe kun je rekening houden met copyright bij het gebruik van online content?

Ik ben nogal sceptisch hierover, ook als ik onderstaande video bekijk:

  • Er wordt toch weer uitgegaan van klassieke artefacten zoals documenten.
  • De omgeving komt op mij niet heel intuïtief over.
  • Ik zie niets terug over het maken van ontwerpen. Vakinhoudelijk experts zijn niet alleen vaak niet in staat om auteursomgevingen te gebruiken. Ze zijn ook niet per definitie geschikt als ontwerper van online en blended onderwijs. Zelfs al ben je deskundig op het gebied van onderwijsontwikkeling, dan nog hoef je niet deskundig te zijn op het gebied van online onderwijsontwikkeling. Zie: De meest gemaakte fout bij online learning
  • Het in huis houden van content kan tot verzet leiden bij degenen die de content hebben gemaakt.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: