Herwaardering van het geschreven woord?

Ik lees net een aardige, kort en bondige, bijdrage met de titel "Complex Social Change, a Simple Idea" van Craig Ullman. Ullman schetst hierin een boeiende ontwikkeling. Met de komst van de televisie en multimedia ontstond de angst dat de belangstelling voor lezen en schrijven af zou nemen. De opkomst van met name weblogs impliceert daarentegen feitelijk een herwaardering van het geschreven woord.

"The staggering ubiquity of text has become a critical component to the social lives of our students. Students write in electronic media to maintain friendships, flirt, and arrange dates — all the social minutia so critical to their lives."

Het onderwijs zou hier meer gebruik van moeten maken, vindt Ullman, en hij geeft een voorbeeld hoe dit zou kunnen.

Deze bijdrage zet mij aan het denken. Leiden e-mail en weblogs tot herwaardering van geschreven tekst? Ik weet het niet. Ik ken eigenlijk alleen oudere jongeren en jongere ouderen die bloggen. Zijn het wel de jongeren die bloggen en mailen? Of gebruikt de "net generation" vooral media waarbij het de kunst is om zo min mogelijk geschreven tekst te gebruiken (instant messaging, sms)?

Aanvulling:
Will Richardson presenteert in zijn weblog enkele relevante statistieken. Althans, het gaat om zijn inschatting van het aantal bijdragen dat leerlingen mogelijk posten in weblogs in het kader van het onderwijs. Ik ben vooral ook benieuwd of jongeren ook "en masse" weblogs bijhouden als hobby of zelfs passie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Weblogs zorgen voor herwaardering geschreven woord

    Wilfred Rubens haalt een artikel aan van Craig Ullman waarvan de strekking luidt dat ontwikkelingen als weblogs een herwaardering van het geschreven woord impliceren.
    The staggering ubiquity of text has become a critical component to the social lives…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *