Het onderwijs heeft een probleem: e-mail is voor ouderen

Jongeren vinden e-mail een tool voor ouderen. Zij communiceren liever via instant messaging (zoals MSN) of SMS. Dat schrijft WebWereld op basis conclusies van Ars Technica. En dat terwijl veel onderwijsinstellingen e-mail pas een paar jaar organisatiebreed hebben ingevoerd, met alle gevolgen van dien:

De visie van de jeugd op e-mail brengt problemen met zich mee, omdat studenten daardoor bijvoorbeeld officiële aankondigingen of deadlines missen, aldus Ars Technica. Sommige universiteiten lossen dit probleem op door een Myspace-pagina in te richten.

Bovendien wordt e-mail minder populair vanwege de enorme hoeveelheden spam.

Ik herken dit wel. Jongeren vinden asynchroon communiceren veelal niet handig omdat ze dan moeten wachten op een reactie. ‘Snel en ongeduldig’ is immers één van de kenmerken van de ‘net-generation’.

Wat te doen? Je aanpassen aan de tools die jongeren gebruiken? Of het verleiden cq dwingen om e-mail te gebruiken? Binnen arbeidsorganisaties zullen zij zich straks immers ook moeten aanpassen aan bepaalde merites (‘zo doen wij dat hier’). Of weten jongeren ‘gewoon’ (of intuïtief) beter dàt e-mail helemaal niet zo’n plezierig en effectief medium is voor ‘one to many’ informatie? 

Ik geloof daarbij in een mediamix. Voor ‘last minute’ mededelingen gebruik je sms, voor vragen en antwoorden instant messaging, voice over IP en face-to-face, voor aankondigingen blog-achtige applicaties met RSS, enzovoorts.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Ik geef inderdaad de voorkeur aan een mix: het officiele kanaal is de e-mail en de klassewebsite (en voor de echte digibeten ook op papier). Geen ingewikkelde blackboard omgeving met allerlei opties die we nooit gebruiken, maar gewoon een sites met links naar studiewijzers, powerpoints van de gegeven lessen en uitwerkingen van de sommen en een overzichtje van belangrijke data.
    Cijfers gaan via e-mail en kunnen worden geraadpleegd via het administratieprogramma Magister.
    Daarnaast heb ik van iedereen een mobiel nummer om te SMSen en staan veel leerlingen ook in mijn MSN lijstje, voor korte individuele communicatie over gemiste lessen, mentorgesprekjes of inhaaltoetsen. Het sociale welzijn is goed in de gaten te houden via Hyves krabbels.

  2. Vergeet vooral het belangrijkste niet, dat waar je in beroepssituaties ook veel mee te maken krijgt: de stem, de handdruk, het gesprek, het oogcontact.
    Wetende dat iemand in het gebouw was, ben ik ook wel ’s “live” antwoord gaan brengen op een mail. Blijkt vaak toch gewaardeerd te worden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *