Het veranderend karakter van “corporate universities”

"Corporate universities" zijn interne opleidingsinstituten van (vaak) grote ondernemingen (zoals Cisco of Shell).  Deze instellingen waren veelal "early adopters" als het gaat om (t)e-learning. David en Melissa Baucus beschrijven in het artikel "The Changing Shape of Corporate Universities" ontwikkelingen op het gebied van "corporate universities", die zij definiëren als "centralized corporate learning initiatives under the purview of human resource staff divisions". Het artikel is verschenen in het online blad Innovate (inloggen is verplicht, maar ook gratis).

Ze starten met een beschrijving van de ontwikkeling van de e-learning industrie, een markt die zich volgens Baucus en Baucus in 2001 consolideert. Vervolgens staan zij stil bij "corporate universities" zelf. De auteurs geven daarbij aan dat deze opleidingsinstituten apart van de werkprocessen werden georganiseerd en uitgingen van nhet traditionele "one-to-many learning model".

Corporate universities offered a low-cost alternative to traditional training programs and utilized facilities, trainers, and travel budgets more efficiently. They cut classroom time, kept employees in the field, accommodated student schedules, and delivered a product more closely matched (in size, content, and time) to the needs of employees, partners, and customers. Corporations reduced training budgets (i.e., labor costs) by moving from instructor-led training to electronic delivery of courses, but labor cuts were necessarily limited. "Online" training did not accommodate all learning needs, and the cost-cutting benefits of e-learning inevitably stopped.

Baucus en Baucus beschrijven vervolgens dat "corporate universities" zich met name richtten op geïsoleerd leren: los van de werkprocessen, research & development, apart van de problemen waar het bedrijf ècht mee kampt. Daardoor stagneerde de vraag naar e-learning.
Onder meer door samenwerking met document management technologie leveranciers wisten e-learning leveranciers zich op een ècht "business problem" richten:

delivering the right content to the right people at the right time

Ook kan moderne e-learning technologie een bedrijf helpen om kennis te managen (bijvoorbeeld door ook informele communities te ondersteunen) en door workflows te ondersteunen. Dankij deze strategische keuze wisten verschillende e-learning leveranciers voet aan de grond te houden bij "corporate universities".

Baucus en Baucus geven als voorbeeld:

Docent/Axentis illustrates the potential for integrating training into work processes, reporting processes, instruction sets, and business forms. Employees may soon receive instruction as they initiate a job, access a program, pull up a work order, enter a parts order, or retrieve a document, or as a myriad of other events occur.

Al met al geeft het artikel een goed beeld van de ontwikkeling van "corporate universities". E-learning wordt volgens deze auteurs nu veel beter geïntegreerd met bedrijfskritische werkprocessen, dan een aantal jaren geleden. De toegevoegde waarde van e-learning neemt daardoor toe. 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *