Hoe chatbots kunnen helpen aspirant-studenten tijdens de zomer gemotiveerd te houden

Chatbots kun je voor verschillende doelen binnen onderwijs en opleidingen gebruiken. Bij de Georgia State University gebruiken ze de chatbot ‘Pounce’ om het fenomeen ‘summer melt’ tegen te gaan.

‘Summer melt’ is het verschijnsel waarbij de motivatie van aankomende studenten tussen het einde van de middelbare school en het begin van de vervolgopleiding -dus in de zomer- drastisch vermindert. Het schijnt dat ‘summer melt’ vooral bij achtergestelde groepen voorkomt. Deze studenten schrijven zich in voor een opleiding, maar nemen vervolgens toch niet deel aan het onderwijs. Dat kan allerlei redenen hebben. Via ondersteuningsprogramma’s proberen instellingen dit probleem te bestrijden (bron: Wikipedia).

Het artikel Georgia State Uses A Chatbot To Attack ‘Summer Melt’ beschrijft aan de hand van een casus hoe de Georgia State University een chatbot met de naam ‘Pounce’ inzet om dit fenomeen te bestrijden.

Veel van de aankomende studenten, afkomstig uit groepen met een lage sociaal-economische status, hebben vaak vragen over inschrijven, het aanvragen van beurzen of over het betalen van het collegegeld. Hun omgeving heeft hier vaak geen ervaring mee en is daarom onvoldoende in staat om te helpen. Tijdens de zomervakantie kunnen deze studenten vervolgens nergens terecht met vragen en voor hulp. Zij voelen zich verloren en haken dan af.

Dankzij chatbot ‘Pounce’ kunnen aankomende studenten bij de Georgia State University sms-berichten sturen die automatisch beantwoord worden. Voor de meer complexe vragen gaat de chatbot te rade bij het student informatiesysteem (er is sprake van een technische koppeling). Het beantwoorden duurt even. Maar dankzij de koppeling met het SIS worden deze vragen meestal ook beantwoord. Komt ‘Pounce’ er dan nog niet uit, dan wordt de vraag doorgespeeld aan een studieadviseur van vlees en bloed. In drie maanden tijd zijn op deze manier meer dan 200.000 vragen beantwoord.

Nota bene: de Georgia State University is niet hetzelfde als de Georgia Tech University waar een docent een chatbot heeft ontwikkeld om als onderwijsassistent te fungeren.

Hoewel het fenomeen van ‘summer melt’ in ons land minder bekend is, hebben studenten ook hier veel vragen en de behoefte om intensief te interacteren met de opleiding. Ook tijdens de zomervakantie. Het gebruik van chatbots kan volgens mij ook in deze regio een nuttig hulpmiddel zijn bij de ondersteuning van studenten. Persoonlijk ben ik ze nog niet tegen gekomen bij onderwijsinstellingen waar ik voor werk.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Volg

Subscribe via RSS
juli 2018
M D W D V Z Z
« jun    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: