Hoe gebruiken OU-studenten sociale media en mobiele technologie? (#in)

Mijn collega's Jurjen Puls en Rieny van de Munckhof hebben een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van mobiele toestellen en social media onder OU-studenten. Zo'n 700 OU-studenten hebben hier aan deel genomen. Er is overigens niet gekeken naar variabelen zoals leeftijd, geslacht of studierichting.

Wat mij in dit rapport opvalt, is dat 23% van de studenten aangeeft geen lid te zijn van een sociaal netwerk. LinkedIn is het meest populair (67% gebruikt dit platform minstens 1x per maand of vaker). Facebook komt op plaats 2, maar wordt wel het dikwijls dagelijks gebruikt.

Verder valt op dat, hoewel de Open Universiteit actief is op verschillende sociale netwerken (zoals Facebook en LinkedIn), 86% van de respondenten dit niet wist.

Kennis delen over de studie, kennis delen over het vakgebied, contacten onderhouden met medestudenten, professionele netwerken, en informatie verkrijgen, zijn volgens de deelnemers aan dit onderzoek de belangrijkste activiteiten op een sociale netwerksites.

Van de groep respondenten geeft 62% aan een smartphone of tablet PC te gebruiken. Daarbij valt op dat gebruikers de functionaliteiten ervan vaker in het algemeen gebruiken, dan voor studiedoeleinden. Een uitzondering hierop wordt gevormd door het lezen van boeken en artikelen.

Ik had verwacht dat OU-studenten vaker gebruik zouden maken van sociale netwerken, en ook van sociale netwerksites van de OU (vooral om onderling contact te onderhouden). Ik had ook verwacht dat meer dan de huidige 50% van de studenten (er van uitgaande dat de groep respondenten representatief is) gebruik zou maken van een smartphone. Het is namelijk wel de bedoeling dat bij de Open Universiteit  meer gebruik gemaakt gaat worden van deze technologieën.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.