Hoe ICT het onderwijs in 2011 veranderde (#in)

Lees je dat goed? Is het onderwijs in één jaar tijd dankzij technologie veranderd? Wel als je Michael Staton’s 11 Tech Factors That Changed Education in 2011 mag geloven. Ik zal Staton’s factoren samenvatten en becommentariëren, ook vanuit Nederlands perspectief.

  1. Er ontstaan steeds meer initiatieven die dankzij ICT en particuliere fondsen onderwijs buiten schoolorganisaties om organiseren. De De-schooling Society, maar dan anders. Deze ontwikkeling is in de VS al wat langer aan de hand, ook al betreft het volgens mij nog steeds uitzonderingen. Nederlandse wetgeving bemoeilijkt dat deze trend in ons land voet aan de grond krijgt.
  2. Innovaties worden steeds meer gestimuleerd, wederom dankzij particuliere fondsen. In Nederland is onderwijsinnovatie vooral via organisaties als Surf of Kennisnet door de overheid en instellingen zelf bevorderd. Er wordt op dit moment bezuinigd op dergelijke vernieuwingsgelden. Is het wachten op de EndeMol Foundation for Education?
  3. Het einde van het traditionele tekstboek. Staton noemt enkele voorbeelden, waarvan ik echt denkt: maakt één zwaluw de zomer? Er komen steeds meer en beter e-boeken, maar het duurt nog een tijd voordat we echt kunnen spreken over ‘the Death of the Traditional Textbook‘.
  4. De Gates Foundation fungeert als ‘venture investor‘ van het onderwijs. Staton’s start up heeft zelf investeringsgeld van dit fonds ontvangen. Zo te lezen is hij Gates erg dankbaar.
  5. Private investeerders investeren in belangrijke spelers op het gebied van ICT in het onderwijs. In Nederland kenden we het afgelopen jaar wel de overname van Dactique door It’s Learning. Maar dat is toch van een andere orde.
  6. Belangrijke elektronische leeromgevingen krijgen enige concurrentie. Staton doelt onder meer op Pearson’s OpenClass. In ons land is de markt van elektronische leeromgevingen relatief stabiel, als je het mij vraagt.
  7. Er zijn nieuwe tools beschikbaar gekomen voor innovatieve docenten. Ik kan me niet herinneren dat ik dit jaar in ons land echt nieuwe innovatieve gereedschappen heb gezien.
  8. Het bedrijf Edmondo heeft een groot netwerk binnen het K12-onderwijs opgebouwd.
  9. Via overnames heeft het sociale onderwijsplatform Chegg zich een aanzienlijke positie verworven op de markt van ‘student-driven education services‘. In ons land is o.a. Maxclass als sociaal netwerk voor het onderwijs gelanceerd.
  10. ICT-ondernemers kunnen zich dankzij een aantal initiatieven gemakkelijker professionaliseren. Ik ken geen Nederlandse voorbeelden.
  11. Onderwijsinstellingen en onderwijsgevenden opereren op een steeds grotere schaal. Staton noemt onder meer Stanford’s Massively Open Online Course over artificiële intelligentie met 100 duizend studenten als voorbeeld. Wie, behalve Erik Duval, biedt in de Benelux MOOC’s aan?

Veel van Staton’s ontwikkelingen zijn of al langer aan de gang, of zijn te pril om voor ‘shift‘ door te kunnen gaan. Echte veranderingen hebben hun tijd nodig. Wat wel opvalt, is dat een aantal van zijn innovaties volstrekt niet in ons land spelen. Wij kennen geen particuliere financiers die innovaties bevorderen.

Onderwijsinstellingen zijn m.i. vooral bezig met verbeteringen, en niet met vernieuwingen (wellicht met OpenU als uitzondering; de toekomst zal het leren).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *