Hoe ik Mentimeter gebruik

Denise van der Pas vroeg gisteravond via Twitter onder meer aan mij naar goede praktijkvoorbeelden van didactische werkvormen waarbij Mentimeter. In deze blogpost beschrijf ik daarom hoe ik Mentimeter gebruik.

Ik heb al vele jaren een betaald account bij Mentimeter. Dat is best een investering. Ik zou overigens nog drie collega’s hiervan mee kunnen laten profiteren. Maar ik heb dit account vanuit mijn eigen bedrijf.

Ik gebruik Mentimeter tijdens fysieke bijeenkomsten (presentaties, gastcolleges, workshops) en tijdens webinars/virtuale klas-sessies. Dus in combinatie met applicaties zoals MS Teams, Zoom en BlueJeans (via scherm delen).

Waarom heb ik meer dan zes jaar geleden voor Mentimeter gekozen?

  • De strakke en zakelijke vormgeving.
  • De mogelijkheid een eigen logo te kunnen gebruiken.
  • Het kunnen hergebruiken van presentaties.
  • Het kunnen hergebruiken van vragen in andere presentaties.
  • De verschillende vraagtypes.
  • De gebruikersvriendelijkheid. Je deelt een code en via www.menti.com kunnen mensen meedoen. Het maken van presentaties werkt zeer intuïtief.
  • De verschillende mogelijkheden om je publiek deel te laten nemen.
  • De mogelijkheid om resultaten nog niet zichtbaar te maken (zodat deelnemers zich niet laten leiden door het meest gegeven antwoord).

Hoe gebruik ik Mentimeter?

Kennismaking

Aan het begin van een sessie vraag ik deelnemers bijvoorbeeld naar hoe lang zij werkzaam zijn als docent (1 jaar of korter – 30 jaar of langer) of met welke toepassingen op het gebied van ICT en leren zij ervaring hebben (als docent en lerende). Daarvoor gebruik ik bijvoorbeeld de vraagtypen ‘schalen’ of de 2×2 Grid.

2x2 Grid

Voorkennis activeren

Ik gebruik bijvoorbeeld multiple choice-vragen of open vragen om te kijken wat deelnemers al over een bepaald aspect weten.

Checken of de inhoud is begrepen

Na een stukje instructie gebruik ik enkele multiple choice vragen ter verwerking.

Vragen stellen tijdens een sessie

Je kunt deelnemers de mogelijkheid geven om via Mentimeter een vraag te stellen tijdens een sessie. Mentimeter wordt dan ook gebruikt als back channel. Bij virtuele klas-sessie gebruik je daar meestal de chat voor. Maar tijdens fysieke bijeenkomsten werkt Mentimeter voor dit doel goed. Dit is waarschijnlijk ook afhankelijk van de setting en je doelgroep.

Brainwriting

Via open vragen inventariseer ik bijvoorbeeld ideeën voor werkvormen of welke leertechnologieën deelnemers al gebruiken. Bij een grote groep deelnemers leidt dat tot heel veel bijdragen. Bij een groep van ongeveer 25 deelnemers blijft dit overzichtelijk. De Word Cloud gebruik ik in veel mindere mate. Ik heb de indruk dat deelnemers daarbij snel kiezen voor het antwoord dat het meeste wordt gegeven. Ook is het vaak lastig om je in één woord uit te drukken.

Discussies starten

Je kunt deelnemers stellingen voorleggen, 100 punten laten verdelen (wat zijn de belangrijkste acties om de implementatie van blended learning een impuls te geven?) of deelnemers posities via de 2×2 grid in laten nemen. In dat laatste voorbeeld vraag je bijvoorbeeld naar maatregelen om het lerarentekort tegen te gaan. Je laat deze maatregelen dan bijvoorbeeld scoren op kosten en impact. Vervolgens kun je het gesprek voeren over de uitkomsten.

Quiz als afsluiter

Aan het eind van een onderdeel of aan het eind van een sessie leg ik deelnemers een aantal vragen voor over de inhoud van het onderdeel of de sessie. Degene die het snelste de juiste antwoorden geeft, wint.

Exit ticket

Je kunt de open vraag optie van Mentimeter ook gebruiken om aan het eind te inventariseren wat het belangrijkste is dat deelnemers hebben geleerd en welke vragen zij nog hebben over het onderwerp.

Mentimeter heeft nog meer mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld ook contentslides gebruiken of een eenvoudig formulier maken. Daar maak ik zelf geen gebruik van.

Belangrijk is dat je goed nadenkt over het doel van de vraag/stelling en over de inhoud ervan. Drie keuzeopties zijn vaak voldoende, en voorkom negatieve keuzes (bijvoorbeeld: voor welke toepassing kun je Mentimeter niet gebruiken?).

Nadelen Mentimeter

  • Mentimeter is dus prijzig.
  • Je moet er rekening mee houden dat de code standaard maar een paar dagen geldig is. Ik maak presentaties vaak langer van tevoren, en moet de geldigheid altijd verlengen.
  • Je wilt vaak meer tekst in vragen en antwoorden kwijt dan mogelijk is. Vragen en antwoorden missen dan nuance. Dat kan tot discussie leiden.
  • Het is belangrijk om te voorkomen dat lerenden altijd worden geconfronteerd met Mentimeter. Variatie in werkvormen is belangrijk. Tegelijkertijd kan het gebruiken van meerdere applicaties in één sessie ook belastend werken.

 

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: