Hoe kenniswerk vervangen wordt door kunstmatige intelligentie

Robots zullen in toenemende mate productiewerk gaan uitvoeren. Dit proces is al jaren aan de gang en zal de komende jaren dankzij kunstmatige intelligentie verder doorzetten. Echter, ook ‘kenniswerkers’ zullen in toenemende mate vervangen worden door slimme machines die het werk efficiënter kunnen uitvoeren.

RobotQUARTZ schrijft bijvoorbeeld over het initiatief van de Japanse verzekeringsmaatschappij Fukoku Mutual Life Insurance die deze maand 34 medewerkers gaat vervangen door één machine. Deze medewerkers onderzochten tot nu toe ingediende claims. Dankzij kunstmatige intelligentie kunnen nu medische dossiers en andere relevante documenten gescand worden om te bepalen of een verzoek ook daadwerkelijk zal worden uitbetaald. Men verwacht dat claims hierdoor sneller zullen worden uitbetaald.

Het initiatief kost eenmalig 1,7 miljoen dollar en daarna jaarlijks 128.000 dollar. Fukoku Mutual Life Insurance bespaart echter jaarlijks 1,1 miljoen dollar aan salariskosten, terwijl men een verbetering van de productiviteit van 30% verwacht. Het bedrijf had al eerder ervaringen met het gebruik van kunstmatige intelligentie voor klachtenafhandelingen (software zet spraak om naar tekst, analyseert deze; de software begrijpt vaak beter als klanten gefrustreerd worden door automatische systemen).

QUARTZ meldt dat andere bedrijven ook tussenpersonen en papierwerk aan het vervangen zijn door bots en machine learning. Veel banen hebben immers aspecten die uitgevoerd kunnen worden door robots (standaard handelingen en beslissingen gebaseerd op data). Maar er zijn ook werkzaamheden die niet kunnen worden uitgevoerd door robots. Zo concludeert Skye Mcdonald dat robots weliswaar in staat zijn om zes universele basisuitdrukkingen te herkennen (zoals boos, triest of angst), maar geen emoties die verschillen tussen culturen (denk aan trots, flirten of verveling). Tricia Wang stelde tijdens de laatste Online Educa Berlijn dat robots niet in staat zijn zaken vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Robots zijn ook slecht in improviseren, terwijl dat wel noodzakelijk kan zijn.

Ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie voltrekken zich echter in een heel rap tempo, en ik zie nog niet dat mensen zich massaal hier tegen verzetten. We laten ons graag door robots helpen als we beter worden geholpen of minder geld kwijt zijn. Het wordt wat anders als we verstrikt raken in kafkaëske toestanden omdat robots niet afwijken van vastgelegde procedures of conversaties weinig betekenis hebben (seebotschat).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
Top

%d bloggers liken dit: