Hoe kun je de betrokkenheid van lerenden bij e-learning vergroten?

Volgens Clive Shepherd zijn er vier zaken die je moet doen, en vier zaken die je vooral moet laten om lerenden bij e-learning proberen te betrekken.

Engagement
Foto: quinn.anya

Wat moet je doen?

  1. Zorg voor een ‘emotionele’ impact. Het geleerde beklijft beter als er een emotionele lading aan gegeven kan worden (humor, schok, drama, enzovoorts).
  2. Vertel verhalen. Ook verhalen, ook van lerenden zelf, zorgen ervoor dat het geleerde beter blijft hangen. Volgens Shepherd kun je dat niet zeggen van, bijvoorbeeld, theoretische modellen. Kun je theoretische modellen echter verpakken in een verhaal?
  3. Wees relevant en betekenisvol. Bijvoorbeeld door een koppeling met de dagelijkse praktijk van de lerende.
  4. Wees uitdagend. Het geleerde mag niet te eenvoudig of te complex zijn.

Wat moet je vooral laten?

  1. Een overdaad aan toeters en bellen. Shepherd doelt daarbij aan een overdaad aan animaties, video’s en interactiviteit. Dit kan juist afleiden van het leren.
  2. Interactie als doel op zich. Interactie is belangrijk, maar alleen als het functioneel is voor het behalen van leerdoelen.
  3. Ken je grenzen. Bijvoorbeeld als het gaat om het gebruik van humor bij leren. Probeer de leerinhoud anders eerst uit bij een representatieve groep lerenden.
  4. Probeer niet te zijn, wie je niet bent. Je hoeft bijvoorbeeld niet te doen alsof je één van de lerenden bent.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Mooi rijtje. Uitdaging is dus om theoretische modellen interessant te brengen in de vorm van een verhaal of de emotie te triggeren. Dat kan volgens mij prima als je de toepassing van het model illustreert aan de hand van een concrete casus of iets dergelijks, toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *