Hoe kun je ICT op een goede manier voor leren en ontwikkelen inzetten? (webinar Mobiel in Uniform)

Vandaag heb ik tijdens het congres ‘Mobiel in Uniform’ twee keer een workshop verzorgd over het gebruik van leertechnologie voor learning & development. Om deelnemers -directeuren en medewerkers HRM van geüniformeerde diensten- kennis te laten maken met een leertechnologie heb ik de workshops via Adobe Connect verzorgd (met dank aan Blended Communication).

Voor het eerst in mijn leven heb ik vandaag een workshop verzorgd met geweerschoten op de achtergrond. Het congres op het gebied van HRM voor allerlei geüniformeerde diensten (zoals Politie, Marechaussee, Douane, Landmacht en Marine) vond namelijk plaats op de legerplaats in Oirschot.

Ik heb de deelnemers eerst een korte introductie gegeven van Adobe Connect. Dit is een veel gebruikte applicatie waarmee je webinars kunt organiseren. Voor mijn doel was deze applicatie het meest geschikt. Ik wilde een presentatie verzorgen, vragen laten beantwoorden (via chat en microfoon) en peilingen houden.

Vervolgens heb ik aangegeven hoe ik aankijk tegen het gebruik van ICT voor L&D. Daarna ben ik ingegaan om redenen om ICT voor L&D in te zetten. L&D wordt steeds vaker gezien als een noodzakelijke investering, aangezien werknemers moeten blijven investeren in hun ontwikkeling (gezien de veranderingen waar zij mee te maken hebben).

We willen echter dat L&D ook effectief en efficiënt is.

Online vormen van L&D hebben dan voordelen:

  • Je kunt besparen op reistijd en ‘verlettijd’.
  • Je kunt rekening houden met diverse verschillen tussen lerenden (tempo, niveau, inhoud).
  • De inzet van L&D kan leiden tot een besparing (niet altijd).
  • Je draagt bij aan de reductie van de CO2-uitstoot (minder reizen).
  • Leertechnologie kan bijdragen aan een krachtige leeromgeving (effectief leren).

Ik heb als voorbeeld gegeven: yOUrAcademy. Dit is een nieuw initiatief van de Open Universiteit, waarbij ik ook betrokken ben. Wij ontwikkelen allerlei korte en langere online programma’s waarmee je op academisch niveau kunt bij blijven op je vakgebied. Tegelijkertijd is de inhoud toepassingsgericht.

Online leren is echter ook complex. Zo ervaren deelnemers vaak een cognitieve en psychologische afstand (‘transactional distance‘). Daar kun je echter ook wat aan doen. Bijvoorbeeld door online leren af te wisselen met bijeenkomsten of door asynchroon online leren af te wisselen met synchroon online leren (zoals een webinar).

Vervolgens ben ik ingegaan op het belang om principes van effectieve didactiek toe te passen bij online leren (zoals online mindmappen om voorkennis te activeren of lerenden screencasts laten maken om het geleerde actief te verwerken). Bovendien kun je ook werkplek leren faciliteren met leertechnologie (performance support, samen leren en kennis uitwisselen).

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: