Hoe kun je je strategische denkvaardigheden ontwikkelen?

Strategisch kunnen denken is een belangrijke bekwaamheid voor veel professionals. Hoe kun je de bekwaamheid ‘strategisch denken’ ontwikkelen? Leer je zo iets binnen een cursus?

Nina A. Bowman beschrijft een aantal manieren om je strategische denkvaardigheden te ontwikkelen. Bowman gebruikt die casus van een klant om één en ander te illustreren. Ik volsta met een samenvatting.

  • Het begint met bewustwording. Realiseer je dat strategisch denken niet alleen iets voor leidinggevenden is.
  • Je moet over goed inzicht beschikken met betrekking tot de context van je branche, trends en ‘business drivers’. Verken interne trends in je dagelijkse werk, en vat ze samen. Ga na waar je tegenaan loopt. Wat zijn gemeenschappelijke belemmeringen?
  • Begrijp de unieke informatie en het perspectief dat jouw functie biedt en definieer de impact ervan op de organisatiestrategie.
  • Stel jezelf vragen om overwegingen breder kunt trekken. Wees jezelf bewust van het beperkte perspectief dat jij hebt. Onderzoek vanuit verschillende perspectieven. Dat vermindert bedrijfsblindheid. Je leert er meer mogelijkheden door te zien. Vraag je je bijvoorbeeld af hoe succes er binnen het eerste jaar uitziet en binnen het derde jaar? Wat zijn tekenen van succes? Vraag jezelf af of de verwachte resultaten daadwerkelijk bijdragen aan doelstellingen van je organisatie. Door een bepaald vraagstuk vanuit meerdere perspectieven te betrekken, betrek je ook andere belanghebbenden erbij.
  • Strategische denkers weten volgens Bowman ook hoe ze de taal moeten spreken. Zij stellen prioriteiten en brengen volgorde aan in hun gedachten. Door structuur aan te brengen in hun verbale en schriftelijke communicatie, helpen zij hun luisteraars zich te concentreren op hun kernboodschap. Ze dagen de status quo uit en laten mensen praten over onderliggende veronderstellingen. Bekwame strategische denkers leiden mensen door het proces van het identificeren van problemen, het vormen van een gemeenschappelijk begrip en het formuleren van strategische keuzes. Dit kun je op de volgende manieren oefenen:
    • Voeg meer structuur toe aan je schriftelijke en mondelinge communicatie. Groepeer en orden logischerwijze je hoofdpunten en houd de zaken zo beknopt mogelijk.
    • Licht een tipje van de sluier op met betrekking tot de overkoepelende onderwerpen die je wilt behandelen, zodat toehoorders bereid zijn om een gesprek op een hoger niveau aan te gaan, en zich niet alleen op de tactische details richten.
    • Oefen eerst met het geven van het antwoord, in plaats van toewerken naar je belangrijkste punt.
  • Maak tijd om na te denken en omarm conflicten. Maak ruimte om te reflecteren op problemen en na te denken over de opties. Focus je op taken die urgent en belangrijk zijn. Wees kritisch over vergaderingen waar je bij aanwezig moet zijn.
  • Durf het debat intern aan te gaan. Durf moeilijke vragen te stellen. Maak gebruik van neutrale collega’s om jouw denken uit te dagen. Maak duidelijk op basis waarvan jij beslissingen neemt.

Hoe kun je deze bekwaamheden ontwikkelen? Trends en ‘business drivers’ kun je deels achterhalen via conferenties en masterclasses. Maar ook door gesprekken te voeren en veel te lezen. Het samenvatten (en er op reflecteren) kun je bijvoorbeeld doen door te bloggen, te vloggen of podcasts te maken. Bloggen etc kun je leren via een instructie, maar met name ook door het te doen en door er feedback op te krijgen.

Jezelf kritische vragen kun je deels ook leren indien een cursus opdrachten bevat die dit bevorderen. Een online cursus over onderwijsinnovatie, die ik momenteel ontwikkel, bevat dergelijke opdrachten.

Verder is het krijgen van begeleiding en feedback hierbij, en een goed rolmodel, belangrijk voor het ontwikkelen van dergelijke bekwaamheden. Kijk bijvoorbeeld eens hoe een expert informatie structureert. Een veilige setting waarin je de beschreven presentatievaardigheden kunt oefenen, werkt ook goed. Daarbij kan ik me voorstellen dat je hiermee start in een gesimuleerde omgeving en de authenticiteit vervolgens opvoert.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , ,
Top

%d bloggers liken dit: