Hoe ziet het landschap van massive open online courses eruit?

Kennen jullie CNMOOC, Edraak, Kadenze of Swayam? Ik tot vandaag nog niet. Dit zijn platforms waarop onderwijsinstellingen massive open online courses aanbieden. Twee onderzoekers van de universiteit van Macedonië gebruiken 21 meeteenheden om 35 MOOC-platforms met behulp van vijf webanalytics tools wereldwijd in kaart te brengen.

Coursera, edX, FutureLearn, Udemy en Udacity zijn waarschijnlijk de bekendste platforms die MOOC’s aanbieden. Er zijn echter nog veel meer MOOC-platforms.

Maria Perifanou en Anastasios A. Economides van de Universiteit van Macedonië hebben de volgende meeteenheden gebruikt om in totaal vijfendertig van deze platforms te beschrijven.

Meeteenheden MOOC-landschap

Enkele opvallende gegevens:

  • Een aantal Chinese platforms biedt meer MOOCs aan dan de bekende platforms Coursera, edX of FutureLearn.
  • Bij de mondiale aanbieders is Engels de dominante taal, al bieden deze platforms ook MOOC’s in andere talen aan. De meeste lokale platforms bieden MOOC’s voornamelijk in de eigen taal aan, hoewel veel platforms ook MOOC’s in het Engels aanbieden.
  • Twaalf MOOC-aanbieders werken met meer dan 1000 organisaties samen.
  • De meeste platforms hebben MOOCs die over heel verschillende onderwerpen gaan. ICT-cursussen zijn dominant, gevolgd door onderwerpen over technische en professionele ontwikkeling. Sommige aanbieders bieden alleen ICT-cursussen aan.
  • De vier grote in de VS gevestigde MOOC-platforms hebben de meeste geregistreerde gebruikers. Coursera, edX, Udacity en Udemy zijn er sinds 2017 zelfs in geslaagd om hun aantal geregistreerde gebruikers meer dan te verdubbelen. Chinese platforms, het Indiase Swayam en het Britse FutureLearn hebben echter ook tien miljoen of meer geregistreerde gebruikers. Het Chinese  XuetangX is met 60 miljoen geregistreerde gebruikers zelfs het op één na grootste MOOC-platform (als het gaat om geregistreerde gebruikers). eWant heeft met 20.000 de minste geregistreerde gebruikers.
  • De grote mondiale platforms trekken wel de grootste aantallen bezoekers: Coursera (51,62 miljoen), edX (16,29 miljoen), en Udemy (110,27 miljoen). Er zijn daarnaast zes andere MOOC-platforms die in zes maanden tijd meer dan een miljoen bezoekers trekken (Canvas Network, Edraak, FutureLearn,  iCourse163, Swayam en Udacity. Het Chinese XuetangX heeft dus veel geregistreerde gebruikers, maar relatief weinig bezoekers (456.000 in een half jaar tijd). Gacco heeft het minste aantal bezoekers in een half jaar tijd (minder dan 50.000).
  • Gemiddeld blijven bezoekers acht minuten op een MOOC-platform. Bezoekers van het platform Federica blijven het langst (gemiddeld 21 minuten). Platforms die langer dan 10 minuten bezocht worden zijn Coursera (11:51), eWant (10:07), iCourse163 (11:50), ThaiMOOC (13:58), Udacity (12:10), Udemy (11:06), en XuetangX (12:01). Canvas Network wordt slechts 1:36 bezocht. Eigenlijk zou je over het bezoek meer willen weten dan alleen het gemiddelde.
  • Bijna alle platforms (met uitzondering van Zhihuishu) zouden hun snelheid moeten opvoeren.
  • De auteurs benadrukken dat de gehanteerde web analytics tools niet altijd accuraat zijn.

Het mooie van deze bijdrage is dat de onderzoekers laten zien dat MOOC’s niet alleen een Westerse aangelegenheid zijn. Daarnaast bevat hun analyse interessante data over omvang en gebruik. Daaruit blijkt dat MOOCs nog steeds op veel belangstelling kunnen rekenen.

De onderzoekers hebben uiteraard maar naar select aantal criteria gekeken. Het overzicht zegt bijvoorbeeld niets over type cursussen (gratis, gecertificeerd, etc), gehanteerde didactische aanpak, aantal cursusinschrijvingen of voortijdige uitval.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.