ICT in het onderwijs: innoveren met 60 teams #cvimc

Krijg je 60 teams aan de slag met ICT, en kun je daarbij zelfs ‘onwilligen’ mee krijgen. Volgens Jorrit Arntzen en Joost Willems van de Friese Poort wel.

model friese poortZij begeleiden bij de Friese Poort teams bij de implementatie van ICT in het onderwijs. Zij hebben hiervoor dekking gekregen van het College van Bestuur. Binnen hun initiatief kijken ze daarbij vooral naar verbeteringen op de korte termijn.

Kun je de Vier in Balans-monitor gebruiken bij teams. Krijg je op die manier innovaties op gang brengen? Op het gebied van ICT in het onderwijs nemen innovators en early adopters vaak het voortouw. Maar zij blijven vaak ook voorop lopen. Hoe krijg je de rest mee, inclusief de ‘laggards’?

Kijk naar waar je overdag tegen aan loopt. Hoe kun je dan als team daar verbetering in brengen? Een team kun je volgen Jorrit en Joost ook vergelijken met een potlood, als het gaat om de invoering van innovaties. Bij de Rogers’ curve wordt vaak gekeken naar innovators en early adopters. Je moet naar het hele potlood kijken. Je moet dus ook naar de ‘laggards’ kijken. Die kunnen ook geholpen worden. Mijn opmerking: pas er voor op om docenten die niet bereid zijn om te innoveren, te bestempelen als ‘laggard’. Kijk naar de redenen waarom zij minder veranderbereid zijn. Er zijn niet veel echter ‘laggards’.

Hoe vliegen zij het aan? Innovaties vinden plaats door:

  • Inspireren (gedurende een sessie; wat gebeurt er binnen Friese Poort?). Daarbinnen wordt de vraag opgehaald, en teams mogen ook ‘nee’ zeggen. Er is nog geen team geweest dat ‘nee’ heeft gezegd.
  • Trainen. Gedurende een dagdeel wordt een team rond één thema, zoals digitaal toetsen, getraind. De training bestaat uit een korte instructie, en daarna veel ontwikkelen.
  • Toepassen. Verdiepen, veranderen, verbreden: een vervolg op de eerste training.
  • Transfer: ondersteunen bij de verandering.

Dit proces duurt drie jaar. Ze hebben hier ook een model van gemaakt (zie foto). Innovaties beginnen klein, en vinden cyclisch plaats. Deze aanpak werkt daarbij ook als een katalysator. Begin daarbij echter niet over het nemen van een ‘digital leap’.

Teams krijgen ook budget dat ze zelf mogen uitgeven, dat zij -mits er een doel onder ligt-  zelf mogen uitgeven.

Dit proces heeft ook gevolgen voor visie, digitaal leermateriaal en de ICT-infrastructuur. Het begint van het ophalen van de vragen van teams. Vervolgens leidt dat vaak tot gesprekken met informatiemanager en hoofd ICT over issues zoals het strijdig zijn van wensen met architectuurprincipes. Meestal kiest men dan voor een kleinschalig experiment.

Wat zijn valkuilen? Je eigen enthousiasme, maar ook de dagelijkse beslommeringen die zand in de machine strooien. De praktische bezwaren die tussen droom en daad staan. Teams willen soms ook te grote stappen zetten. Verder leidt deze aanpak ook tot wensen, die jijzelf niet waar kunt maken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in CvI-congres, Didactisch gebruik technologie
Tags: , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
december 2017
m D w d v Z Z
« nov    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk