ICT onderbenut binnen Amerikaans hoger onderwijs

Dat de VS niet het walhalla zijn als het gaat om ICT in het onderwijs, is mij al langer duidelijk. Survey suggests campus technology is underused onderstreept dit. 

Het artikel is gebaseerd op een recent gepubliceerd onderzoek (voor Amerikaanse begrippen overigens niet heel grootschalig uitgevoerd). Enkele bevindingen:

  • Minder dan de helft van de studenten geeft aan dat hun docenten gebruik maken van ICT in het onderwijs.
  • Steeds meer studenten maken gebruik van ICT om hun eigen leren te versterken.
  • Het aantal studenten dat aangeeft dat ICT volledig geïntegreerd is in het curriculum is ten opzichte van verleden jaar met 9% afgenomen.
  • De kloof tussen studenten en docenten, wat betreft ICT-gebruik, wordt groter.
  • Studenten verwachten steeds vaker dat de opleiding gebruik maakt van technologie. 76% vindt bijvoorbeeld draadloos internet belangrijk (in 2008 bedroeg dat percentage nog 50%).
  • ICT-ers binnen onderwijsinstellingen hechten meer waarde aan technologie in het onderwijs, dan gewone docenten.

Citaat:


"Many educators don't know what they don't know. They have no idea of the shift that is occurring to the way kids learn through the use of technology."


Dit beeld komt overeen met het beeld dat de Berlijnse leerlingen tijdens de Online Educa schetsten. En het zou me niets verbazen als onderzoek in Nederland hetzelfde zou uitwijzen. Veel werknemers in het onderwijs houden het tempo waarin technologie zich ontwikkeld niet bij. E-mail gebruiken? Uiteraard. Een elektronische leeromgeving of interactieve whiteboards? Vooruit. 

Maar wiki's, Twitter, Facebook, smartphones, netbooks, Augmented Reality, Google Wave, Google Apps, Live@Edu, Social Software, social computing, Cloud Computing, weblogs, Hyves, Ning, YouTube, TeacherTube, iTunes, Social Networking, Social Media, Virtual Worlds, podcasts, web lectures, mindmaptools, serious gaming, Prezi, Glogster, ereader, enzovoorts? Dat is voor menigeen een tikkeltje te wild, vrees ik.

Overigens zijn er natuurlijk ook genoeg jongeren die zich beperken tot het gebruik van enkele tools, en/of consumptief gebruik van ICT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.