Impressie Top 10 presentaties Managementconferentie Netwerken

Behalve dat ik zelf mocht 'optreden', heb ik ook een aantal andere sessies bezocht tijdens TOP 10
beste presentaties van Dé Managementconferentie Netwerken
. Ik heb daarover al uitgebreid
getwitterd. Daarom volsta ik met een korte impressie:

  • Lily Stap van het Noorderpoort College illustreerde samen met Remco van de Beek het belang en
    de kracht van netwerken. Lily past dit toe met leerlingen die ondernemer willen worden. Deze
    leerlingen worden gekoppeld aan ondernemers, die optreden als coach. Deze ondernemers worden onder
    meer via netwerken geworven. Deze ondernemers treden ook op als gastdocent.
    Lily en Remco maakten de aanwezigen eerst bewust van hoeveel mensen zij kennen (uit tal van
    groepen). Vervolgens vroegen zij de aanwezigen een vraag te bedenken, waar zij op dit moment mee
    'zaten'. Die vraag werd in diverse ronden aan verschillende personen gesteld. Aan het eind bleek
    dat bijna iedereen verder geholpen was. Het belangrijkste bij netwerken is volgens Lily het vaak
    stellen van vragen. Uiteraard is wederkerigheid ook belangrijk (mensen uit je netwerk helpen met
    vragen).

    Ik vond het erg sterk hoe de sprekers de principes van netwerken tastbaar maakten.
  • Bij ROC Rivor is men een initiatief gestart waar docenten onder de 35 jaar elkaar regelmatig
    treffen, rond een zelf gekozen thema. De aanleiding was de vraag hoe je jonge medewerkers kunt
    boeien en binden? Tijdens de sessies worden die thema's met behulp van creatieve technieken
    uitgediept. Creatief denken, buiten gebaande kaders denken is belangrijk. Tijdens deze sessie
    hebben we dit aan den lijve uitgeprobeerd met de vraag hoe je jonge medewerkers kunt boeien en
    binden.
    Wat mij vooral aansprak was het benaderen van de specifieke groep, jonge docenten. Als je het hebt
    over sleutelfiguren binnen de organisatie, dan zijn dat vaak de oudere medewerkers die zich hebben
    geprofileerd op thema's. Terwijl jongere medewerkers natuurlijk ook goede ideeën hebben. Volgens
    mij komen zij binnen de meeste ROC's weinig 'aan het woord'.
  • Frans Bleumer van het Radius College, (onderdeel ROC West Brabant) is ingegaan op de Radius Academie: het eigen instituut dat zich bezighoudt met professionalisering van docenten. Het is een fysieke, geoutilleerde ruimte, waar 4 stafmedewerkers professionalisering verzorgen op gebied van curriculumontwikkeling, en training in onderwijsuitvoering. Een belangrijk element hierbij is ook leren in netwerken. Frans ging uitgebreid in op de visie op leren van het Radius College, en hoe dat is uitgewerkt richting didactiek. Professionalisering en onderwijsontwikkeling vloeien daarbij ineen. Dit autonome college investeert ongeveer 10% van het budget hier in. Vanuit de zaal werd terecht opgemerkt dat dit feitelijk Research & Development betreft.
    De presentatie van Frans Bleumer in Noordwijkerhout is overigens integraal terug te kijken.
  • De laatste sessie, die ik heb bijgewoond, was een MBO 2010 presentatie over stress in het klaslokaal. Liliane van Lier en Maarten Kleijne van SARV vertelden over de ROC-scans die zij hebben uitgevoerd, en de conclusies daaruit. SARV heeft met diverse groepen leerlingen gesproken over de invoering van competentiegericht leren. Zij concluderen onder meer dat 'stress' bij leerlingen vooral wordt veroorzaakt door gebrekkige communicatie. Verder concluderen zij dat leerlingen positief staan ten opzichte van competentiegericht leren, maar vaak één en ander hebben op te merken over de praktijk ervan. Ook gaven zij aan dat de voorkeur voor de manier van leren, afhankelijk is van het vakgebied. De leerlingen leren volgens hen met hoofd (kennis verwerven en kunnen toepassen), hart (vertrouwen ontwikkelen en er vertrouwd
    mee raken) en handen (er mee aan de slag gaan en ervaring op
    doen). Leerlingen handel leren het liefst via de volgorde 'hart, handen, hoofd', terwijl bijvoorbeeld leerlingen techniek leren via 'hoofd, handen, hart'. Zie ook het hoofdstuk 'Het zwarte gat dichten' uit de MBO 2010-publicatie Met het oog op talent (pdf).
    Ik vind de benadering van verschillende leervoorkeuren wel zinvol. Toch vond ik de sprekers wel erg sterk generaliseren. Ik vraag me af of er daadwerkelijk 'bewijs' is voor de koppeling 'leervoorkeuren – domein'.

Links Leon Simons, rechts Wilfred Rubens. Foto: cviweblog

Al met al een zinvolle dag. Ik vind het goed dat het Consortium voor Innovatie de tien beste presentatie van de managementconferentie nog eens in de vorm van een conferentie heeft aangeboden. Volgens mij bereiken ze hiermee in potentie ook een andere doelgroep ('gewone'docenten, in plaats van managers). Of dat daadwerkelijk zo is, zal de toekomst moeten uitwijzen. Want zo iets moet groeien.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *