Veranderingen op het gebied van corporate learning

Josh Bersin signaleert fundamentele veranderingen op het gebied van interne bedrijfsopleidingen met behulp van technologie. Hij onderscheidt daarbij vier fasen. Op dit moment bevinden we ons volgens Bersin in de overgang tussen de fase 'blended and informal learning' naar 'collaborative, talent-driven learning'. Daarbij geeft hij gelukkig wel aan dat bepaalde vormen van leren niet worden ingeruild voor andere vormen.

Ik raad je aan verder te kijken dan de labels, die Bersin gebruikt. Die zijn erg arbitrair. Maar de ontwikkeling die hij beschrijft is herkenbaar. Er is bijvoorbeeld meer aandacht gekomen voor de 'blend' van leeractiviteiten, of voor meer informele vormen van leren. Nu wordt er bijvoorbeeld sterk gekeken naar de mogelijkheden van social networking voor leerdoeleinden, en omarmen opleiders informele manieren van leren (waardoor een zekere mate van formalisering optreedt).

Deze ontwikkelingen leiden ook tot nieuwe uitdagingen, schrijft Bersin:


Our research members now tell us that the biggest help they need is not in developing new content, but rather building the organizational learning culture and understanding the new skills and disciplines they need to be effective.

Om hier grip op te krijgen, heeft een medewerker van Bersin -zoals het een goed adviesbureau betaamt- een Enterprise Learning Framework® ontwikkeld.

Opvallend is dat Bersin nog steeds uit lijkt te gaan van opleidingsafdelingen, terwijl Jay Cross en Clark Quinn denken dat deze afdelingen hun langste tijd gehad hebben. Zij kijken op een meer geïntegreerde manier tegen leren en werken aan.  Bersin sluit m.i. meer aan bij de bestaande opvattiingen  over leren binnen organisaties.  Vanuit commercieel oogpunt waarschijnlijk een slimme zet.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *