Kan learning analytics positie lerenden versterken?

We moeten vooral naar de mogelijkheden van learning analytics kijken. En die mogelijkheden hebben met name te maken met het meer personaliseren van het onderwijs. Dat is de belangrijkste boodschap van Educause’ CEO Diana Oblinger.

Haar artikel Analytics: Changing the Conversation is opvallend optimistisch van toon. Oblinger ziet learning analytics vooral als middel voor ‘student empowerment‘:

Empowerment hinges on having access to information, which can help students make better choices to navigate college more successfully.

Je hebt volgens haar data nodig om binnen het onderwijs tot goede beslissingen te komen. Bijvoorbeeld als het gaat om studiekeuze. Data wordt dan niet alleen meer gebruikt om achteraf te rapporteren, maar ook om over de verwachte toekomst van het leren uitspraken te doen. Bijvoorbeeld om problemen rond het maken van verkeerde keuzes te voorkomen. Dat vereist dus wel dat lerenden toegang krijgen tot die data, dat zij leren om te gaan met die data, en dat zij betekenis kunnen geven aan die data. Oblinger spreekt van “data literacy.”

Learning analytics kan het onderwijs op deze manier helpen personaliseren als lerenden op basis van massa’s data en geavanceerde algoritmes betrouwbare aanbevelingen krijgen:

Based on personalized data and predictive algorithms, system alerts trigger individualized interventions that can help students, advisors, and/or faculty tap resources to avert failure.

Oblinger’s titel is ongetwijfeld mede gekozen als tegenwicht ten opzichte van kritische bijdragen over learning analytics (privacy, beveiliging, draagt het middel bij aan het verhelpen van problemen?). Persoonlijk zie ik ook mogelijkheden. Voor privacy en beveiliging vinden we vast goede oplossingen (nu zijn het wel degelijk nog ‘issues’). En als we redelijk nuchter blijven over de mogelijkheden en beperkingen van learning analytics, dan komen we ook wel uit de gebruikelijke doel-middel-discussie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *