Leidt (t)e-learning tot vergroening?

De ICT-sector verbruikt veel CO2. Het thema "vergroening" krijgt daarom terecht veel aandacht binnen deze sector. Maar ook binnen de opleidingssector wordt veel CO2 verbruikt. Onder meer door het reizen en door het papiergebruik.

Online leren zou daarom een goede oplossing zijn om de CO2-emissie te reduceren. Dat stelt de bijdrage Distance learning courses consume nearly 90% less energy and produced 85% fewer CO2 emissions, op basis van beperkt onderzoek.

Uiteraard verbruikt (t)e-learning ook stroom, en leidt deze manier van leren dus ook tot CO2-uitstoot. Ik denk dat de vraag of (t)e-learning leidt tot vergroening van de opleidingssector afhankelijk is van een aantal factoren, zoals:

  • Moeten lerenden veel en ver reizen bij face-to-face (f2f) opleiden?
  • Wordt bij f2f-opleiden ook gebruik gemaakt van ICT?
  • Is bij (t)e-learning sprake van volledig online leren of van blended learning (dus in combinatie met f2f leren)?
  • Printen lerenden bij (t)e-learning veel content?
  • Maken lerenden bij (t)e-learning gebruik van zuinige computers?
  • Maken opleiders bij (t)e-learning gebruik van zuinigen hardware?
  • Wordt groene stroom gebruikt?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *