Liever met vinger opsteken stemmen dan met een student response systeem? #dwe2018

Dylan Wiliam is deze dagen in Nederland. Hij verzorgt een driedaagse over formatief toetsen. Als ik de tweets mag geloven, is dit ‘event’ zeer de moeite waard. Maar via Twitter zag ik ook dat hij de voorkeur geeft aan stemmen met je handen, in plaats van stemmen met een student response systeem. Daar wil ik graag op reageren.

Een paar dagen geleden heb ik al aandacht besteed aan de opvattingen van Dylan Wiliam over formatief toetsen. Ik kan me heel goed vinden in zijn mening hierover (gebaseerd op onderzoek). Ik schreef dat je student response systemen zoals Socrative en Mentimeter hier ook voor in kunt zetten. Vandaag lees ik echter de volgende tweet over Wiliam’s bijdrage:

Ondanks dat smartphones afleidend kunnen werken, ben ik toch voorstander van het gebruik van deze apparaten om aan ‘e-voting’ te doen:

  • Lerenden zorgen ervoor dat ze altijd opgeladen zijn.
  • Lerenden vergeten hun smartphone nooit.
  • Je houdt de vaart erin als je meerdere antwoordmogelijkheden gebruikt.
  • Je kunt lerenden laten reageren zonder dat ze groepsdruk ervaren omdat ze zien waar anderen voor kiezen.
  • Je kunt ‘gevoelige’ meningen inventariseren omdat lerenden elkaars antwoorden niet kunnen zien.
  • Je kunt werken met schalen (in ieder geval bij Mentimeter). En dan is het wat handig als je de antwoorden kunt opslaan in een spreadsheet (om ze nader te kunnen analyseren).
  • Je kunt quizzes houden.
  • Bij Mentimeter kun je matrix-vragen gebruiken.
    Je kunt bij Mentimeter lerenden prioriteiten laten stellen (100 punten verdelen over).
  • Je kunt vaak open vragen stellen.
  • Je kunt Word Clouds laten maken (in ieder geval bij Mentimeter).
  • Je kunt afbeeldingen gebruiken bij multiple choice-vragen.
  • Lerenden leren smartphones selectief te gebruiken.

Student response systemen hebben wat mij betreft veel toegevoegde waarde ten opzichte van ‘finger voting’.

Bij eenvoudige vragen (eens/oneens, ja/nee) en vragen waarbij groepdruk/gevoeligheid geen rol speelt, kies ik eerder voor handopsteken. Dat geldt ook als ik verwacht dat veel lerenden geen smartphone bij zich hebben, als internet instabiel is of als lerenden de verleiding echt niet kunnen weerstaan om hun smartphone voor andere dingen te gebruiken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: ,
Top

%d bloggers liken dit: