LMS Governance Final Report

Een goed rapport waarin kritisch wordt gekeken naar het beleid ten aanzien van leermanagementsystemen binnen het hoger onderwijs. Misschien spreekt het rapport me wel aan omdat het in staat is -zoals Maarten Cannaerts het formuleert–  "de gedachten waarmee je al maanden rondloopt perfect te verwoorden".

Eén van de auteurs, Lisa Wise geeft in haar weblog de belangrijkste conclusie weg:

The major conclusion from our research was that enterprise LMS software is primarily an administrative tool for delivery of subject-based content and for communication rather than a vehicle for pedagogical transformation of tertiary teaching. Therefore an LMS, as a piece of software, doesn’t require any particular special governance so long as good IT governance practices are already in place.

Stephen Downes legt in zijn commentaar het accent op het verschil tussen leermanagementsystemen en e-learning 2.0. Volgens mij een mooie illustratie van het verschil tussen wat Oleg Liber de afgelopen week noemde ‘sustainable innovation‘ (ICT om traditionele onderwijsprocessen mee vorm te geven) versus ‘disruptive innovation‘ (ICT om nieuwe manieren van leren vorm te geven).

De impressie van Maarten Cannaert is trouwens zeker de moeite van het lezen waard.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *