Messaging voor leren gebruiken

Ik was vanochtend op zoek naar een artikel over messaging voor leren, opleiden en onderwijs. Behalve meer commerciële artikelen over specifieke tools, kon ik in de gauwigheid niets vinden. Daarom heb ik zelf maar deze blogpost over messaging voor leren geschreven. Wat is messaging? Hoe kun je deze toepassing voor leren gebruiken? Wat zijn aandachtspunten? Wat zijn voorbeelden van toepassingen?

Learning community

Foto: geralt, Pixabay

Messaging is het creëren en uitwisselen van korte berichten tussen personen. Bij messaging kun je berichten naar een ander individu sturen, of naar een groep personen. Het is een snelle en laagdrempelige manier van communiceren. Meestal worden de berichten in chronologische volgorde gepubliceerd.

Je hebt ook toepassingen -zoals Slack- waarbij je kunt werken met thema’s (kanalen) waarbinnen berichten worden geplaatst. iMessage is een applicatie die berichten ordent op naam van de ontvanger. Bij veel toepassingen worden berichten ook bewaard.

Je kunt berichten verrijken met emoticons, hyperlinks, geluid, afbeeldingen of video’s. Het wordt ook meer gebruikelijk om berichten in te spreken die vervolgens als geschreven tekst worden gepresenteerd. Messaging heeft vaak een vluchtig karakter, en is daardoor minder geschikt voor meer verdiepende discussies of dialogen.

Toch kun je messaging voor leren gebruiken:

  • Het doen van mededelingen over onderwijs en opleiden (annuleringen, roosterwijzigingen, extra bijeenkomsten, uitslagen, enzovoorts).
  • Het doen van notificaties over deadlines en andere belangrijke zaken. Onderzoek laat zien dat een eenvoudige prikkel de betrokkenheid van lerenden al kan verbeteren, en vervolgens kan leiden tot betere leerresultaten.
  • Het bevorderen van socialisatie (elkaar voorstellen, laagdrempelig interacteren, niet-taakgebonden communiceren).
  • Het elkaar attenderen op interessante bronnen.
  • Het snel stellen en beantwoorden van vragen.
  • Meer verlegen lerenden zijn vaak eerder geneigd om via messaging bijdragen te leveren, dan mondeling input te leveren.

Aandachtspunten

  • Gebruik aparte groepen voor taakgebonden en niet-taakgebonden communicatie.
  • Lerenden ontvangen vaak zo veel WhatsApp-berichten dat zij deze berichten weinig aandacht geven. Overweeg om bijvoorbeeld Signal te gebruiken (is ook veiliger).
  • Veel digitale leeromgevingen bevatten apps met notificatiemogelijkheden.
  • Bespreek de keuze voor en het gebruik van de messaging tool met lerenden. Welke applicatie gaan jullie gebruiken? Voor welke doelen en op welke manier ga je deze applicatie gebruiken?
  • Overdaad schaadt. Gebruik messaging selectief.
  • Je kunt berichten vaak doorsturen naar anderen. Maar hoe denkt de oorspronkelijke auteur daar eigenlijk over?
  • Messaging tijdens bijeenkomsten leidt af, en komt het leren niet ten goede.
  • Ga op een slimme manier om met messaging. Plan wanneer je messages bekijkt en beantwoordt. Zet het geluid en het trillen bijvoorbeeld uit. Messages leiden nog meer af dan email.
  • Bewaak hoe messaging wordt gebruikt. Roddelen, sexting, pesten: in de praktijk wordt messaging hier ook helaas voor gebruikt.

Voorbeelden

  • Franz (web-based toegangspoort naar diverse applicaties voor messaging; één van mijn favoriete toepassingen).
  • Signal (sterke nadruk op privacy en veiligheid, zouden we eigenlijk massaal moeten gebruiken).
  • Skype (heeft o.a. messaging tool).
  • Slack (laagdrempelige tool die werkt met kanalen).
  • WhatsApp (op dit moment vermoedelijk de meest populaire applicatie; ligt vaak onder vuur als het gaat om privacy).

Bekijk de uitgebreide lijst met chat en messaging tools van Jan Hart’s Centre for Learning & Performance Technologies.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: