Mijn favoriete leertechnologieën van 2018 @C4LPT

Jane Hart publiceert elk jaar de Top 200  Tools for Learning. Eind dit jaar verschijnt editie 12. Tot 21 september 2018 kun je jouw top 10 inzenden. Deze blogpost bevat mijn top 10. Verder blik ik terug op veranderingen in mijn top 10.

Leertechnologieën zijn technologieën die speciaal voor leren, opleiden en onderwijs zijn ontwikkeld of om tools die voor een ander doel zijn ontwikkeld, maar wel voor leerdoeleinden worden gebruikt.

Sinds een aantal jaren hanteert Jane drie categorieën:

  • Categorie 1: tools voor persoonlijk en professioneel leren
  • Categorie 2: Tools voor werkplek leren
  • Categorie 3: Tools voor onderwijs en opleiden.

On behalf of Jane, I will proceed in English.

  1. WordPress (Category 1)
    Steady on number 1. I use WordPress to blog. My weblog is my most important learning tool. I blog to process what I see and read, to reflect, to share knowledge and as an archive. My blogposts are thoughts under construction. I started to blog with Typepad. I use WordPress since December 2011.
  2. Inoreader (Category 1)
    When Google stopped the provision of Google Reader, I experimented with several alternative RSS readers. Soon, Inoreader became my new gateway to a large amount of weblogs. Three years ago I added some Twitter-lists to this feed reader. I use Inoreader of my iPhone, iPad and MacBook. It is easy to organise and share items or save items in Pocket.
  3. Pocket (Category 1)
    I use Pocket to save blogposts and online articles. I read them on my iPad an Macbook (often input for blog posts). I also have the opportunity to tweet, mail or save them to Diigo or Evernote.
  4. Microsoft Teams (Category 2).
    We use Microsoft Teams to foster communication between project members of the largest project I am currently involved in (implementation of Moodle at Zuyd Hogeschool). Although I am not a big Microsoft fan, I must admit that Teams is user friendly and convinient for messaging and sharing documents.
  5. Franz (Category 1)
    Franz is a free messaging app that combines chat & messaging services into one application. I have combined WhatsApp, Slack, Skype, Twitter, Facebook Messenger and Telegram in Franz. I use it on my MacBook and it helps me to review received messages and to send messages in different messaging services, in a very efficient way.
  6. Mentimeter (Category 2 and 3)
    I use Mentimeter (pro-version) during workshops and presentations for activating previous knowledge, to identify beliefs or opinions, or to start discussions. Very easy to use. Mentimeter has different types of questions, and it enables you reuse events. It can be used with large groups as well.
  7. BlueJeans (Category 2)
    Zuyd Hogeschool -where I works as project manager of the implementation of Moodle- uses BlueJeans especially for collaboration on a distance (the application has limitations from the perspective of a webinar or virtual classroom). BlueJeans is easy to use because people you invite, have only to use their browser to collaborate synchronously.
  8. Moodle (Category 3).
    I use Moodle as a teacher for more than ten years now. But it’s the first time that I mentioned Moodle in my top 10. The reason is that I use Moodle currently as a project manager as well (every day). Moodle has been in existence for many years and is still the most widely used digital learning environment. It is a bit like a Swiss army knife with attractive functionalities and a lot of configuration possibilities. That is a strength and a pitfall as well.
  9. Deeplr (Category 1).
    A really great translator. Not as many languages as Google Translator. But I am more satisfied about the translations.
  10. Screencast-o-Matic (Category 2 and 3)
    I use Screencast-o-Matic to produce instruction video’s. I use it to demonstrate work processes and for blended learning.

Als je door de jaren heen naar mijn top 10 kijkt, dan zie je redelijk wat verschuivingen. Dat komt onder meer omdat ik diverse applicaties gebruik waarvan er mij meerdere lief zijn.

Verleden jaar stonden Google Forms, Scoop-it,  Vitero, Padlet en Google Drive ook in mijn top 10. Ik wil echter minder gebruik maken van Google-producten. Vitero vind ik nog steeds de beste applicatie voor virtual classrooms vanwege de verschillende didactische functionaliteiten. Ik heb Vitero echter al een hele tijd niet meer gebruikt. Op dit moment gebruik ik bijvoorbeeld ook Appear en Skype voor synchroon online communiceren, Tricider (tijdens workshops), TodaysMeet, Twitter, Facebook, LinkedIn, e-mail, etc.

Verder valt op dat een aantal tools uit het verleden niet meer bestaat (zoals Wikispaces en Hyves) of een marginaal leven leidt (Second Life). Een tool als Mastodon bleek geen blijvertje te zijn.

In het verleden wilde ik ook wel eens hardware in mijn top 10 opnemen (zoals de iPad). Ik vind synchronisatie tussen apparaten overigens wel heel belangrijk.

Een opvallende verschuiving is dat sociale media zoals Facebook, LinkedIn en Twitter niet meer in mijn top 10 terug zijn te vinden. Ik gebruik ze -zoals gezegd- nog steeds veel, maar ik haal meer uit mijn RSS-feedreader. Hetzelfde geldt voor zoekmachines en YouTube.

Het valt me ook op dat typische iPad-apps (zoals GoodReader, Blogsy en NewsRack) niet meer in mijn top 10 staan. Ik gebruik mijn iPad veel minder dan in het verleden. Ik gebruik met name mijn Macbook. Daarnaast komen verschillende digitale leeromgevingen in mijn top voor. Dat is afhankelijk van de organisatie waar ik op dat moment voor werk (de applicatie yOUlearn van de OU had nu ook in mijn top 10 kunnen staan).

Mijn blog, RSS-feedreader en een applicatie om bijdragen in op te slaan om later terug te lezen staan traditioneel in de top 10 (meestal in de top 5). Het type applicaties is wel veranderd:

  • WordPress in plaats van TypePad
  • Inoreader in plaats van Google Reader
  • Pocket in plaats van Read it Later

De eerste twee edities van de top 10 heb ik bij Jane Hart gepubliceerd, en zijn helaas niet meer online te vinden. Zie wel:

Stem ook op jouw top 10.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,
2 reacties op “Mijn favoriete leertechnologieën van 2018 @C4LPT
  1. Gebruik jij geen social bookmarker zoals Diigo? Ik denk dat misschien wel de tool is die ik het meest zou misschien…

    • Wilfred Rubens schreef:

      Ik gebruik Diigo al diverse jaren. Staat echter niet in mijn top 10. Delicious wel ooit.

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
oktober 2018
M D W D V Z Z
« sep    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: