Mijn toolkit voor professioneel leren

Volgens Jane Hart zou elke lerende een toolkit voor professioneel leren moeten hebben. Daarbij onderscheidt zij elf categorieën. Wat is mijn toolkit?

tools

Foto: stevepb, Pixabay

  • Een favoriete webbrowser en zoekmachine
    De laatste tijd gebruik ik met name FireFox en DuckDuckGo. Soms Google Chrome en Safari. Ik wil minder afhankelijk worden van Google.
  • Een set aan vertrouwde websites voor het oplossen van problemen, ter inspiratie of om te ontdekken.
    Ik gebruik weleens Slideshare, YouTube en TED. Gisteren heb ik dankzij Erwin Blom The Innovation Station ontdekt. Ik gebruik echter veel intensiever de volgende categorie.
  • Een aantal tools om nieuws te cureren (op de hoogte blijven van nieuwe bronnen, opslaan hen delen).
    Ik gebruik Inoreader, Pocket, Diigo, Google Alerts en Scoopit. Ik heb Tumblr gebruikt, maar vind Scoopit voor dit doel meer bruikbaar. Flickr gebruik ik om foto’s te delen (beperkt). Youtube voor video’s (publiek), Vimeo voor video’s (werk, besloten).
  • Favoriete platforms voor online leren.
    Deze platforms gebruik ik niet heel intensief. Ik heb een aantal keer MOOCs bij FutureLearn gevolgd.
  • Sociale netwerken (professioneel netwerk van externe collega’s).
    Ik gebruik LinkedIn, Twitter en Facebook (de laatste vooral privé). Ik heb ook Google + gebruikt. Maar dat is alweer een hele tijd geleden.
  • Persoonlijk Informatie Systeem – om ervaringen en ideeën op te nemen, op te slaan en betekenis te geven.
    Ik heb lange tijd Evernote gebruikt. De laatste maanden gebruik ik vooral de ‘Notities’-tool van Apple. Ik gebruik Dictafoon voor gesproken notities. Screencast-o-Matic gebruik ik voor het maken van screencasts.
  • Een weblog om ideeën, ervaringen, gedachtes en reflecties vast te leggen, te delen en er met anderen te interacteren. Je gebruikt het- zoals Jane stelt- ook om jezelf publiek te presenteren.
    Ik gebruik WordPress en sinds een aantal maanden ook LinkedIn hiervoor.
  • Diverse productiviteitstools en apps – om effectief te werken.
    Mijn tools zijn: Herinneringen, IFTTT, Focus, Google Maps, TomTom, Deepl Translater, CamScanner, Yuki, Datumprikker, Doodle (soms), NS app, App Parking, ING app, Wallet, Booking.com, NeoReader, Google Forms, WeTransfer. Uiteraard leer je niet altijd met productiviteitstools en apps.
  • Een favoriete office suite om documenten, presentaties en spreadsheets te maken.
    Ik gebruik Word, Excel, OneDrive (Office 365), Keynote, Google Docs (helemaal onafhankelijk van Google ben ik niet).
  • Een reeks communicatie- en samenwerkingstools (met anderen communiceren, niet-publiek delen, leren.
    Airmail (op mijn Macbook), Mail (iPad, iPhone), Gmail (sporadisch), Contacten, Franz (meerdere applicaties zoals WhatsApp en de chat van Skype in geïntegreerd), Skype, Facetime (soms), BlueJeans (bij Zuyd), WhatsApp (mijn relaties gebruiken helaas geen Signal), Zoom, Google Drive, iCloud (soms), Dropbox (soms), Slack (te weinig als zzp-er). Yammer heb ik voor het laatst een hele tijd geleden gebruikt.
  • 1 of meer slimme apparaten.
    Macbook, iPhone, iPad. De Apple Watch gebruik ik vooral voor het sporten.

Verder gebruik ik ook tools tijdens workshops, presentaties en als gastdocent (zoals Mentimeter, Tricider, Padlet, Google Forms, TodaysMeet, Adobe Spark, Zoom, Moodle en Vitero). Maar die vallen buiten Jane’s definitie van “Modern Professional Learner’s Toolkit”.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
november 2017
m D w d v Z Z
« okt    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk