Mijn persoonlijke leeromgeving

Binnenkort verzorg ik een presentatie over e-learning in het midden- en kleinbedrijf voor ‘De Werkvloer’, een GroenLinks werkgroep voor ondernemers. In dat kader heb ik een slide gemaakt van mijn persoonlijke leeromgeving (klik op de afbeelding om deze te vergroten in een nieuw venster).

Ik wil deze slide kort toelichten:

       

  • Tijdens je werk moet je vraagstukken tot een goed einde weten te brengen. Ik lees hiervoor artikelen op websites en in tijdschriften. Mijn RSS-feedreaders -Feedreader 3.06, die ik  thuis raadpleeg en soms Bloglines op mijn werk-  zijn hierbij van groot belang, en ook Google en mijn Del.icio.us-pagina. Bij gebrek aan een RSS-feed abonneer ik me ook wel eens op een elektronische nieuwsbrief. Ik sla boeken en rapporten er op na, en discussieer met collega’s (voornamelijk face-to-face). Daarnaast raadpleeg ik ook bekenden uit mijn netwerk (meestal via e-mail, telefoon of Skype). Ik verwerk het geleerde in notities (bijvoorbeeld via mindmap software Freemind) schriftelijke dan wel mondelinge adviezen. Hiervoor gebruik ik een tekstverwerker of Powerpoint. Op mijn werk gebruik ik een desk top computer. In mijn vorige werkkring heb ik wel eens een wiki gebruikt. Ik heb een enkele keer een podcast gemaakt, en een paar screencasts (al weer in mijn vorige baan).
  •    

  • Ik bezoek soms congressen, studiedagen en workshops. Als ik interessante zaken hoor en zie, schrijf ik er over in mijn weblog. Ik gebruik de laatste tijd Quamana, een offline editor voor weblogs. Een handige tool, waarmee je onder meer kunt aangeven wanneer een bericht gepubliceerd moet worden (dat kan ik in mijn weblog software niet aangeven).
  •    

  • In mijn vrije tijd raadpleeg ik veel weblogs en websites over (t)e-learning. Soms beluister ik podcasts en bekijk  ik screencasts (op mijn laptop). Ik gebruik hiervoor weer mijn RSS-feedreader Feedreader 3.06 en ook mijn Del.icio.us-pagina. Als ik interessante zaken lees, schrijf ik er over in mijn weblog. Mijn weblog gebruik ik verder als archief, als naslagwerk. Google (Desktop) gebruik ik soms thuis.
  •    

  • Privé onderhoud ik ook contacten met bekenden uit mijn netwerk, vooral face-to-face, via e-mail en Skype. De e-learning hyve op Hyves is nog onderbenut.
  •    

  • Ik ben hoofdredacteur van e-learning.nl (vrijwilligerswerk). Vooral de redactievergaderingen kunnen erg leerzaam zijn.
  •    

  • Buiten mijn werk om houd ik presentaties en verzorg ik workshops over (t)e-learning. Ook schrijf ik artikelen over e-learning. Ook dat is erg leerzaam. Sinds kort gebruik ik hiervoor OpenOffice. Voor het meest recente artikel (Social software in het hoger onderwijs) heb ik samen met Marja Verstelle Writely gebruikt.
  •    

  • Ik ben voorzitter van de Partijraad van GroenLinks. Ik heb erg veel geleerd in de jaren dat ik actief ben binnen GroenLinks. Bijvoorbeeld: geef alleen je mening als je in staat bent deze te onderbouwen, gevoel voor politieke verhoudingen, prioriteiten stellen bij je inbreng in discussies, leren ‘nee zeggen’, hoofdzaken van bijzaken onderscheiden, grote groepen toespreken en vergadertechnieken.

Wat uit dit overzicht opvalt is dat sprake is van een mix van formeel en vooral informeel leren. Ik volg de laatste jaren nauwelijks cursussen en opleidingen (al ga ik waarschijnlijk begin 2007 wel een leergang volgen). Verder is bij mij sprake van een combinatie van face-to-face leeractiviteiten en leren met behulp van ICT (waar social software een belangrijk deel van uit maakt). Er is ook een verschil tussen tools die ik in mijn huidige werkkring gebruik (traditionele ICT-tools) en applicaties die ik privé gebruik (sinds kort vooral open source en al langere tijd social software). Wellicht dat dit nog gaat veranderen. Tenslotte is het aardig om terug te blikken op mijn leeractiviteiten door de jaren heen (sinds ik werk).

Onderstaande verschuiving is waarschijnlijk voor een deel te verklaren door een
toename van werkervaring. Maar deze ontwikkeling had ook voor een groot
deel niet plaats kunnen vinden zonder Internettechnologie.

Wat? 1990-1995 1996-2002 2002-nu
Formele
leer
activiteiten
Opleiding, cursussen, trainingen Cursussen, studiedagen
en congressen, soms
e-learning
Eendaagse studiedagen, congressen, ‘georganiseerde’ communities
Informele
leer
activiteiten
Overleg, lezen,
beperkt netwerk
(voor
namelijk regionaal)
Overleg, lezen, e-mailen, uitgebreider netwerk als gevolg van langere werkervaring (nationaal) Overleg, communities, online
netwerken, uitgebreid netwerk (ook internationaal) mede als gevolg van online aanwezigheid
Gebruikte bronnen Veel boeken, tijdschriften Boeken
(soms), tijdschriften, websites, e-zines
Boeken (soms), tijdschriften (soms), e-zines (soms),
RSS-feeds
(en dus
weblogs/
websites)
Commu
niceren
Face-to-face commu
niceren, telefonisch, brief
Face-to-face commu
niceren, telefonisch (soms), a synchroon online commu
niceren via e-mail
Face-to-face commu
niceren, telefonisch
(wat meer), a synchroon
online communiceren via e-mail
(maar minder), via communities, weblog technologie,
en synchrone
online communicatie
Informatie zoeken Naar bibiblio
theken
Bibliotheken, verschillende zoekmachines (Lycos, AltaVista, HotBot, Google) Online bibliotheken en databanken, Google, RSS
Informatie verwerken Brieven, notities, soms artikelen Notities, presentaties, artikelen
(ook online), elektronische nieuws
brieven
Notities, presentaties, artikelen (ook online), elektronische nieuwsbrieven (afnemend), weblog
bijdragen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Wat een prachtige opsomming! Ik ben er gewoon jaloers op, waar haal je de tijd vandaan om dit allemaal zo mooi in kaart te brengen?
    Het doet me trouwens denken aan een bericht dat ik tegenkwam: Je cv als RSS feed. Met wat jij hier al hebt beschreven moet dat voor jou een eitje zijn.
    zie: http://www.niallkennedy.com/about/resume.html

  2. Tja Willem. Ik was gisteren vrij, en bezig een presentatie te maken. Van het één komt het ander. Grappige toepassing, het cv via RSS. Ik heb mijn CV op een gewone webpagina staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *