Moeten we lerenden meer controle geven over het eigen leren?

Je leest al diverse jaren pleidooien om lerenden meer controle te geven over hun eigen leren. Het zou het eigenaarschap ten goede komen en daarmee ook de motivatie versterken. Vanuit het oogpunt van effectiviteit en efficiëntie lijken twee variabelen van invloed op de vraag of je dit moet doen (en in welke mate).

Patti Shank heeft weer een uitstekend en genuanceerd artikel geschreven over wat onderzoek zegt over ‘Learner Control’. Zij beschrijft daarin dat lerenden zelf keuzes maken ten aanzien van het uitstippelen van leerpaden. De vraag is echter of dat echter altijd wijs is.

Patti Shank stelt daarbij dat ‘Learner Control’ binnen onderzoek meestal betrekking heeft op:

  • Keuzes maken ten aanzien van de inhoud (doelen en leerinhouden).
  • Keuzes maken ten aanzien van de volgorde waarin inhoud wordt bestudeerd.
  • Keuzes maken ten aanzien van het tempo waarin je leert (inclusief starten, onderbreken, hervatten en stoppen).

Twee variabelen zijn dan van invloed op de vraag of het verstandig is om lerenden veel controle te geven:

  • Beschikt de lerende over kennis en vaardigheden met betrekking tot het onderwerp?
  • Hoe complex is de materie?

Meer controle bevordert inderdaad de motivatie. Meer controle heeft ook de voorkeur van lerenden. Als je echter over weinig voorkennis beschikt kan het maken van keuzes ook frusterend werken, schrijft Shank.

Verder blijkt uit onderzoek dat je lerenden beter in staat kunt stellen om onderwerpen over te slaan dan om basisprogramma’s op eigen initiatief uit te breiden. In het laatste geval is wel sprake van efficiënte programma’s, maar laat de effectiviteit te wensen over.

In onderstaande tabel vat Patti Shank samen wanneer het verstandig is om bepaalde vormen van controle over het eigen leren te geven:

Het is altijd verstandig om lerenden controle te geven over het tempo waarin ze willen leren (uiteraard binnen bepaalde kaders). Als de materie niet ingewikkeld is, kun je lerenden ook controle geven over inhoud en volgorde.

Als de materie complex is maar de voorkennis groot dan kun je lerende enige controle geven over inhoud en volgorde. Ze hebben begeleiding nodig om cognitieve overbelasting te voorkomen.

Hebben lerenden weinig voorkennis en is sprake van complexe materie dan kunnen inhoud en volgorde het beste worden bepaald door het programma of de docent.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Theorieën
Tags: , , ,

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
december 2018
M D W D V Z Z
« nov    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: