Mogen we aan een digitale leeromgeving dezelfde eisen stellen op het gebied van gebruikersgemak als aan sociale media?

Digitale leeromgevingen en leermanagementsystemen blijken niet altijd uit in gebruikersvriendelijkheid. Mede daarom zijn nu learning experience platforms (LXP) in opkomst. Het is echter niet heel eerlijk om wat betreft gebruikersgemak vergelijkbare eisen te stellen aan een DLO als aan een applicatie zoals Snapchat.

Binnen applicaties die jongeren veel gebruiken, kun je met een paar klikken een bepaald proces uit voeren (bijvoorbeeld een foto maken en met je vrienden delen). Bij een DLO gaat dat heel wat ingewikkelder. Deels heeft dat er mee te maken dat ontwikkelaars van een DLO prioriteiten moeten stellen als het gaat om de doorontwikkeling, en minder prioriteit geven aan het verrijken van hun mobiele app.

Maar het heeft ook deels te maken met de complexiteit van bepaalde processen:

  • Lerenden volgen verschillende modules en zijn lid van meerdere projecten en groepen. Een module, project of groep bevat weer meerdere onderdelen en subonderdelen (bijvoorbeeld een studietaak -> opdracht -> bron). Deze gelaagdheid leidt tot meer geklik. Het werken met slimmere technologie werkt maar ten dele. het is bijvoorbeeld mogelijk op basis van jouw profiel, je inschrijvingen en deadlines direct een overzicht van opdrachten te pushen. Deze wil je echter ook binnen de context kunnen bekijken.
  • Bepaalde processen kennen diverse stappen en handelingen. Bijvoorbeeld bij een instuuropdracht: een reactie geven, bestand toevoegen (klik of sleep), klik op verstuur.
  • Applicaties die jongeren vaak gebruiken, zijn vaak voor een of een enkele functionaliteit bedoeld. Bij WhatsApp type of spreek je een bericht, of je start een audiogesprek of je start een videogesprek. Als je een bericht intypt, kun je nog een bijlage meesturen. Binnen een digitale leeromgeving voer je meer functionaliteiten achter elkaar uit.

Het is ook niet heel erg dat een DLO complexer in gebruik is dan een toepassing als Instagram. Als het goed is is de waarde, de betekenis, ervan voor lerenden groot.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , ,
Top

%d bloggers liken dit: