Mogen we aan een digitale leeromgeving dezelfde eisen stellen op het gebied van gebruikersgemak als aan sociale media?

Digitale leeromgevingen en leermanagementsystemen blijken niet altijd uit in gebruikersvriendelijkheid. Mede daarom zijn nu learning experience platforms (LXP) in opkomst. Het is echter niet heel eerlijk om wat betreft gebruikersgemak vergelijkbare eisen te stellen aan een DLO als aan een applicatie zoals Snapchat.

Binnen applicaties die jongeren veel gebruiken, kun je met een paar klikken een bepaald proces uit voeren (bijvoorbeeld een foto maken en met je vrienden delen). Bij een DLO gaat dat heel wat ingewikkelder. Deels heeft dat er mee te maken dat ontwikkelaars van een DLO prioriteiten moeten stellen als het gaat om de doorontwikkeling, en minder prioriteit geven aan het verrijken van hun mobiele app.

Maar het heeft ook deels te maken met de complexiteit van bepaalde processen:

  • Lerenden volgen verschillende modules en zijn lid van meerdere projecten en groepen. Een module, project of groep bevat weer meerdere onderdelen en subonderdelen (bijvoorbeeld een studietaak -> opdracht -> bron). Deze gelaagdheid leidt tot meer geklik. Het werken met slimmere technologie werkt maar ten dele. het is bijvoorbeeld mogelijk op basis van jouw profiel, je inschrijvingen en deadlines direct een overzicht van opdrachten te pushen. Deze wil je echter ook binnen de context kunnen bekijken.
  • Bepaalde processen kennen diverse stappen en handelingen. Bijvoorbeeld bij een instuuropdracht: een reactie geven, bestand toevoegen (klik of sleep), klik op verstuur.
  • Applicaties die jongeren vaak gebruiken, zijn vaak voor een of een enkele functionaliteit bedoeld. Bij WhatsApp type of spreek je een bericht, of je start een audiogesprek of je start een videogesprek. Als je een bericht intypt, kun je nog een bijlage meesturen. Binnen een digitale leeromgeving voer je meer functionaliteiten achter elkaar uit.

Het is ook niet heel erg dat een DLO complexer in gebruik is dan een toepassing als Instagram. Als het goed is is de waarde, de betekenis, ervan voor lerenden groot.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Tags: , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord

Abonneer via email

Volg

Subscribe via RSS
juni 2019
M D W D V Z Z
« mei    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Archief

Categorieën

Top

%d bloggers liken dit: