MOOC’s als extern element bij onderwijsinnovatie

Vormen massive open online courses de externe prikkel (het ‘foreign element‘) die de status quo in het hoger onderwijs zal verstoren?

Ondanks het gebruik van leertechnologie is het Amerikaanse hoger onderwijs volgens Phil Hill de laatste decennia nauwelijks veranderd. Online leren werd namelijk lange tijd als inferieur gezien.

Volgens hem gaat dat veranderen, als gevolg van de opkomst van massive open online courses (MOOC’s). Ondanks de kritische kanttekeningen die bij MOOC’s te plaatsen zijn, is dat namelijk het belangrijkste van MOOC’s:

the more important impact from xMOOCs can be seen in terms of forcing higher education as a system or culture to no longer ignore online education as a self-contained side issue and instead evaluate the role of online education for all of higher education.

Hij gebruikt het Satir verandermodel om de verwachte onderwijsinnovatie te beschrijven. Binnen dit model verstoort een extern element (in dit geval de MOOC ‘s) de status quo. Er treedt een periode van verzet en chaos op, waarna een transformerend idee voor integratie en een nieuwe status quo zorgt. Wat dat transformerend idee zal zijn, is volgens Hill nu nog onbekend. Hij stelt in elk geval dat de status quo niet meer terug zal keren.

Ik beschouw de beweging die zij tot stand brengen ook als de belangrijkste bijdrage van MOOC’s , tot nu toe. Het Satir verandermodel is een bruikbare bril om hier naar te kijken. Ik weet alleen nog niet of de nieuwe status quo niet erg op de oude status quo zal lijken.

Zie ook Veranderprocessen begrijpen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *