Nettiquette voor live online leren

We maken deze dagen intensief gebruik van virtual classes, webinars en videobellen. Daarbij is handig om een aantal omgangsregels te formuleren en met elkaar af te spreken. Deze blogpost bevat daarom een nettiquette voor synchroon, live, online sessies.

Ik kreeg onlangs de vraag of ik gedragsregels voor webinars of virtual classroom sessies gebruik. Dat deed ik eigenlijk niet bewust. Ik gebruikte tot nu toe wel meer technische spelregels.

Toch is het handig om dergelijke gedragsregels met lerenden door te nemen, ook afhankelijk van de doelgroep waarmee je werkt.

Toevallig kwam ik afgelopen weekend ook ‘nettiquette rules for video conferencing’. Op basis van mijn eigen ervaringen en op basis van deze ‘rules’, wil ik de volgende regels formuleren.

Voorbereiding

  • Check vooraf je geluid- en beeldinstellingen. Hoe je dat moet doen, is afhankelijk van het type apparaat dat je gebruikt.
  • Maak gebruik van een headset (koptelefoon en microfoon) of van ‘oortjes’ (bijvoorbeeld van je smartphone). Dat beperkt omgevingsgeluid en voorkomt echo’s en geluid dat gaat rondzingen. Een headset helpt ook jezelf te focussen op de sessie.
  • Zorg ervoor dat je goed in beeld bent -dus niet alleen een deel van je hoofd- en kijk in de camera. Mijn beeldscherm staat op een andere plek dan de webcam van mijn MacBook. Ik laat mensen altijd weten dat ik weleens de neiging heb om niet in de camera te kijken, maar naar het grote beeldscherm. Ik hoop morgen een nieuwe webcam te ontvangen.
  • Realiseer je dat docenten jou tijdens sessies geen technische support kunnen geven en stil kunnen staan bij individuele technische problemen.
  • Zorg dat je in een rustige ruimte zit, zonder omgevingsgeluid. En zonder dat je onbedoeld gestoord wordt door partners, kinderen of huisdieren.
  • Zorg ervoor dat jouw gezicht goed is belicht.
  • Maak afspraken met anderen in je huis wanneer je live online sessies hebt. Maak zichtbaar dat je in een live online sessie zit (bijvoorbeeld door de deur te sluiten).
  • Zorg ervoor dat je voorafgaand aan de online sessie hebt gegeten, of doe dan na afloop van de sessie.
  • Gebruik applicaties die je tijdens de live sessie niet nodig hebt (zoals email, WhatsApp of Facebook) pas weer nadat de live sessie is afgesloten. Vraag aan de initiatiefnemer van de sessie welke andere applicaties tijdens de sessie worden gebruikt. Als het goed is, zijn dat er niet veel.

Tijdens de sessie

  • We starten op tijd. Wees dus ook op tijd in de sessie aanwezig. Liever iets voorafgaand aan de start zodat je geluid en beeld nog even kunt testen.
  • Respecteer de afspraken en regels over hoe er gecommuniceerd wordt tijdens de sessie. Als het goed is, maakt de initiatiefnemer duidelijk op welke manier jij en de anderen vragen kunnen stellen (via de microfoon of via chat). Bij een kleine groep kan dat via de microfoon, bij een grote groep is chat aan te raden.
  • Respecteer als deelnemer het doel en de resultaten die nagestreefd worden tijdens de sessie. Als het goed is, licht de initiatiefnemer doel en beoogde resultaten bij de start toe.
  • Wil je tijdens de sessie wat zeggen? Wacht dan even tot de ander is uitgesproken en laat weten dat jij wilt praten, bijvoorbeeld door je virtuele hand op te steken.
  • Zet je microfoon aan als je iets wilt zeggen. En uit -‘mute’- als je niet aan het woord bent.
  • Net als in een gewone bijeenkomst, behandelen we elkaar ook in een online sessie met respect.
  • Houd rekening met iets vertraging op het moment dat je wilt spreken.
  • Wil je met andere studenten kletsen over zaken die niets met de les te maken hebben? Daar hebben we een ander kanaal voor. Of wacht totdat de docent de bijeenkomst heeft afgesloten.
  • Tijdens een face-to-face bijeenkomst kijken we elkaar aan. Zorg daarom dat je ook nu goed in beeld bent. Vind je het om wat voor reden dan ook vervelend om de hele tijd in beeld te zijn? Zet dan je camera uit. Laat de docent persoonlijk (bijvoorbeeld via mail) weten waarom je dit vervelend vindt. Blijf de sessie echter wel volgen, en reageer ook op vragen/stellingen.
  • Aangezien je in beeld kunt komen, is het belangrijk dat je ook aandacht besteed aan je uiterlijk en kleding. Hoe kleed je je normaal gesproken als je naar een bijeenkomst gaat?
  • Check of er geen privacygevoelige voorwerpen in beeld zijn. Bijvoorbeeld foto’s van je kinderen. Realiseer je ook dat bepaalde achtergronden kunnen afleiden. Bij sommige applicaties kun je de achtergrond vervagen of kun je een aparte achtergrond selecteren.
  • Realiseer je dat deze manier van werken voor iedereen wennen is en dat we allemaal fouten maken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: