Nieuwe stelling: worden ELO’s 3D?

SecondLife is op dit moment erg ‘hot’. Steeds meer onderwijsinstellingen en opleiders creëren een eigen plek binnen deze 3D omgeving. Wordt SecondLife het voorbeeld voor elektronische leeromgevingen?
Ik heb hierover een nieuwe stelling geplaatst waarop je kunt reageren.

Ik maak hierbij gebruik van een nieuwe tool.  Een nadeel is -ik weet het nog niet zeker- dat je deze tool alleen met de Internet Explorer kunt gebruiken.

Heb je tips voor ‘open’ poll tools die gratis zijn, eenvouding in gebruik en zonder al te veel reclame, dan houd ik me aanbevolen.

Wil je weten hoe op de vorige stelling is gescoord?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

8 reacties

  1. Is het heugelijk nieuws als ik je vertel dat de poll prima (b)lijkt te werken met Safari?
    Ik heb ‘oneens’ gestemd. Hoewel iets als Second Life erg leuk is, is het volgens ook weinig meer dan dat, op dit moment zeker. Misschien dat het met de 3D-omgevingen misschien wel net als met het het dichterschap in de renaissance: het moet misschien een ontwikkeling doormaken van translatio, immitatio, aemulatio. Op dit moment verkeert SL in een weinig verheven stadium m.i. omdat het niet veel toevoegt. Het is een leuk spel met de realiteit, waarvan stukjes in een virtuele wereld vertaald worden. Maar wat gaat de volgende stap worden? Een mash up van SL en Google Earth? Dat iedereen zijn eigen plek/huis heeft in SL? Maar wat dan? Die aemulatio, daar zitten we op te wachten. Maar ik heb nog wat moeite om te zien wat een virtuele werkelijkheid meer brengt dan alleen het First Life, maar dan in enen en nullen.

  2. @ Fons: het gaat mij niet om SL op zich. Het gaat er bij mijn stelling om: zal het populaire SL van invloed zijn op de ELO’s van de toekomst? Worden die 3D?

  3. ook ik heb Oneens gestemd omdat het echt koffiedik kijken is.Wie had het twee jaar geleden over Second Life??? Misschien is er over 2 jaar iets waarvan we op dit moment geen flauw benul hebben maar wel allesbepalend of -dominant- richtinggevend is.
    Bovendien denk ik dat er nog hordes gebruikers van een ELO zijn die net binnen gestapt zijn in de “2D-versie” en bezig zijn hun weg te zoeken.
    Tot slot: is het een idee een datum/jaar bij je vorige stellingen te plaatsen? Het is soms leuk om terug te zien hoe men twee jaar geleden over iets dacht.

  4. Ik sta in de hoek bij André.
    Net als bij SL heb ik vooral de vraag: waarom? Wat voegt het toe?
    Du moment vind ik een verschijnsel als SL vooral leuk als fenomeen, weer eens iets anders, een vernuftig staaltje technologie om een ‘idee’ te verpakken. Ik mis de toegevoegde waarde (vooralsnog, wat niet is kan natuurlijk nog komen) van het 3D. First Life is al heel erg 3D. Ik zou het veel interessanter vinden als ELO’s van de toekomst dáár een dimensie aan zouden toevoegen in plaats van een soort parallel universum. Je zou kunnen betogen dat het hele internet en al haar mogelijkheden al een extra dimensie (cyberspace, naast tijd, plaats en ruimte) hebben toegevoegd en al helemaal in de leeromgeving.

  5. Hoi Wilfred,
    Geloof niet dat ELO’s in 3D een meerwaarde hebben. Ten eerste denk ik dat het nog zeker 5 jaar kost voordat we de 2D ELO’s goed weten in te zetten in het onderwijs. Daarnaast geloof ik wel in 3D maar in situaties die iets extra opleveren. Zo is een simulatie waarbij een brandweerman een gebouw moet betreden interessant om zo natuurgetrouw (en dus in 3D) weer te geven. Dan levert het echt iets op. Als ik nu naar Sloodle (Moodle in Second Life) kijk dan zie ik hele kunstmatige toepassingen die niet het verschil maken.
    Als het overigens toch 3d wordt dan is de nieuwe techniek van Philips de moeite waard (zie ook http://powerlearning.blogspot.com/2007/03/philips-3d-display-stunning-simulations.html).
    3D omdat het kan zal niet gaan werken. Zo was 15 jaar geleden even hip om zoveel mogelijk in 3D te doen. Zelfs databases. Bleek zeer nadelig te zijn voor de effectiviteit en de usability.
    Groeten,
    Marcel

  6. Zolang functinonaliteiten in 3D nog onhandiger zijn dan in 2D zie ik niet in waarom een leeromgeving 3D zou moeten zijn. Als ik voor het maken van een keuze eerst een lange gang moet doorlopen om een deur te openen, wat is daar dan het voordeel van? Het is veel sneller en handiger om op een pagina te scrollen en dan te klikken voor mijn keuze.
    Ik zou juist willen dat 2D functionaliteiten in 3D mogelijk zouden worden. “Beam me up, Scotty”. Zodat ik in enkele seconden in mijn favoriete restaurant in Barcelona sta. Kijk, da’s vooruitgang waar ik wat aan heb.

  7. @ André: ik zal vanaf nu jaartallen bij stellingen plaatsen.
    @ Willem: dank voor de tip wat betreft de poll. Kijk ik naar.
    @ Elbert: “beam me up Scotty” kan via teleporten.
    @ overigen: ik kijk niet naar de huidige educatieve toepassingen van SL. En ik ben het eens dat er nog een behoorlijke slag te slaan is om ‘gewone’ ICT in het onderwijs breed (en op een zinvolle manier) toegepast te krijgen. De grootste toegevoegde waarde van 3D in het algemeen boven 2D heeft wat mij betreft te maken met het motiverende karakter van de omgeving: het gevoel -dankzij avatars- ècht iemand te zijn binnen een omgeving, de aanwezigheid van anderen meer te ervaren dan binnen een 2D omgeving (mits je niet eenzaam binnen de omgeving rondloopt). Je hebt meer het gevoel in een leeromgeving te verblijven (authenticiteit).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *