OEB08: professionalisering en social software

De laatste sessie voor de battle of the bloggers ging over het gebruik van social software binnen lerarenopleidingen. De Vrije Universiteit Amsterdam liet een aantal voorbeelden zien van het gebruik van allerlei soorten social software ten behoeve van de professionalisering van leraren in opleiding. Zij geven dit vorm in een community of learners, waar ook alumni toegang toe hebben (naast docenten van de lerarenopleiding, studenten en betrokkenen van stagescholen). Men denkt er over om ook leerlingen van stagescholen toegang te geven tot deze leergemeenschap (die overigens in Ning is gerealiseerd).

Eén van de leeractiviteiten was overigens een webquest waarbinnen leraren in opleiding opdrachten moesten maken in de dierentuin (d'r Jaia-jaat) van Kerkrade (jawel, mijn geboorteplaats!). Een resultaat is bijvoorbeeld een video die via YouTube ontsloten wordt, of een mindmap.

Er is dus duidelijk sprake van het ontwikkelen van user generated responses, zoals Clive Shepherd dat donderdagavond noemde. Cruciaal hierbij was ook het verzorgen van workshops over het gebruik van de tools binnen het onderwijs (met veel hands-on oefeningen).

Volgens de sprekers had deze aanpak positieve gevolgen:

  • Studenten ontwikkelden al doende ICT-vaardigheden. Dit maakte overigens eerder geen deel uit van het curriculum.
  • De diversiteit in werkvormen, en het gebruik van social software, waren positief voor de motivatie.
  • Al doende werden ICT-modules binnen het curriculum ontwikkeld.

De ontwikkeling van deze manier van werken vroeg wel om extra middelen. De VU beschikt nu wel om goede voorbeelden, die elders ter inspiratie kunnen worden gebruikt.

In hun Ning-community vind je ook meer informatie (onder meer de getoonde video's).

Vuning

Een tweede initiatief op dit gebied ging ook over professionalisering van docenten in opleiding op het gebied van een creatief gebruik van ICT. Volgens de spreekster zijn belangrijke voorwaarden voor een transformatie in deze richting:

  • Mogelijkheden om te samenwerken.
  • Het gebruik van communities of practice.
  • Een positieve schoolcultuur. Als elk nieuw initiatief met “ja, maar” wordt begroet, dan werkt dit niet stimulerend.
  • De houding van docenten ten aanzien van innovaties.

Er is een 'blended learning'-programma ontwikkeld waarbinnen eerst is gekeken hoe docenten in opleiding op dit moment gebruik maken van social software, en er ook tegen aan kijken. De resultaten van dit programma zijn positief:

  • Docenten zijn andere tools gaan gebruiken zoals een weblog of wiki.
  • Docenten zijn meer samen gaan werken.
  • Docenten zijn meer studentgecentreerd onderwijs gaan verzorgen.
  • Docenten zijn meer content gaan creëren.

Nadat docenten hun lerenden content lieten maken, die online gepubliceerd ging worden, merkte men dat lerenden met meer zorgvuldigheid materiaal gingen maken.

Meer informatie?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *