Onderwijsdisciplines die worden beïnvloed door virtual reality

Nu virtual reality en mixed reality toegankelijker worden voor gewone stervelingen, komen ook meer toepassingen voor het onderwijs beschikbaar. Dankzij deze toepassingen zouden lerenden in staat zijn het geleerde toe te passen en een meer verdiepend begrip te ontwikkelen. Of dat zo is, zal onderzoek moeten uitwijzen. Een aantal voorbeelden schetsen in elk geval de potentie.

Hololens

Foto: Thomas Hurkxkens

Weezie Yancey-Siegel geeft voorbeelden van vijf onderwijsdisciplines waar VR kan worden toegepast.

  1. Medisch onderwijs.
    Het leren opereren van een virtuele patiënt en het bestuderen van anatomie met 3D-modellen van het menselijk lichaam. In het eerste geval zijn de risico’s kleiner en kunnen studenten meer zelfvertrouwen ontwikkelen. De VR-bril wordt dan gecombineerd met handschoenen waarbij je ook voelt hoe een lichaam reageert. Volgens Yancey-Siegel kun je hiermee ook meer aankomende artsen trainen. Dit argument moet ook niet overdreven worden aangezien opleidingen op afzienbare termijn niet over massa’s headsets zullen beschikken. Wat betreft anatomie zal VR kadavers volgens de auteur nooit helemaal vervangen omdat kadavers meer lijken op een dood lichaam dan VR. Een voordeel van VR is wel dat een 3D-model reageert op interventies. Ik heb dat onlangs ervaren met de Hololens. Bij Fontys Hogescholen heeft men bovendien een reanimatie-toepassing ontwikkeld waarmee je kunt reanimeren langs een snelweg of in een winkelcentrum.
  2. Astronomie onderwijs.
    Virtual reality helpt studenten het heelal te bestuderen. Planeten kunnen bewegen (hoe draait de aarde om de zon?), je kunt kometen volgen en sterren van dichtbij bekijken. In Schotland heeft men Stellarium planetarium software gecombineerd met de Oculus Rift. Lerenden, die de kans niet hebben om een planetarium te bezoeken, kunnen dat wel virtueel doen. Nota bene: er zijn al apps voor tablets en smartphones beschikbaar waarmee je in 2D sterren kunt bestuderen. Virtual reality maakt dit nog realistischer.
  3. Leren vliegen.
    Vliegsimulatoren bestaan al meer dan vijftig jaar, maar kunnen dankzij VR-technologie breder en meer intensief worden ingezet. Ook nu maak je gebruik van meerdere zintuigen (zien, horen, aanraken) in diverse situaties (zoals stijgen, landen, turbulentie of noodsituaties). Fouten maken leidt niet tot mogelijke drama’s.
  4. Juridisch onderwijs.
    Rechtenstudenten maken virtueel kennis met een crime scene en passen daar geleerde onderzoeksvaardigheden toe. Bij Avans heb ik een dergelijke toepassing ook ooit mogen bekijken (opleiding forensisch onderzoekers). Bij de Erasmus Universiteit heeft men een virtuele rechtbank gebouwd waar je vanuit het perspectief van de advocaat argumentatie kunt opbouwen.
  5. Sociale studies en milieuwetenschappen.
    Dankzij VR kunnen lerenden zich meer bewust worden van maatschappelijke problemen. Er zijn al voorbeelden van het virtueel bezoeken van een vluchtelingenkamp of het verkennen van de aantasting van koraalriffen. Weezie Yancey-Siegel noemt ook de laagdrempelige Google Expedities (reis de wereld rond zonder het klaslokaal te verlaten). Hierdoor kun je plekken bezoeken die voor normale stervelingen onbereikbaar zijn (zoals de Zuidpool). Bij de Radboud Universiteit gebruikt men VR voor het bezoeken van gesloten instellingen of voor het analyseren van hulpverleningsgesprekken.

Dit zijn relevante voorbeelden. Ik kan me bijvoorbeeld ook voorstellen dat je via VR terug gaat in de tijd (geschiedenisonderwijs) of dat je gevaarlijke scheikundeproeven via VR doet.

Het meest krachtige is als meerdere zintuigen worden aangesproken en als je kunt interacteren met de virtuele omgeving. Bijvoorbeeld als je klimaatverandering aan den virtuele lijve ervaart. Het Nederlandse SENSIKS gaat daar best ver in, al is de cabine die zij gebruiken meer vergelijkbaar met de ouderwetse vluchtsimulator en dus minder schaalbaar en transportabel-dan de headsets die nu in opkomst zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
september 2017
m D w d v Z Z
« aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk