Online Educa debat over het effect van sociale media op het brein van lerenden

Van 6 tot en met 8 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Eén van de hoogtepunten is altijd het Online Educa Debat, in Lagerhuis-stijl aan het eind van de donderdag. Dit jaar kruisen opponenten de degens over de stelling “Aangezien internet en sociale media het denken en leren op een niet altijd gunstige manier beïnvloeden, moeten onderwijsinstellingen stappen ondernemen om studenten aan te moedigen hier minder afhankelijk van te worden”.

mind reading

Foto: geralt, Pixabay

In de toelichting wijzen de organisatoren op de voordelen van internet en sociale media. Tegelijkertijd zijn er zorgen over de psychologische effecten. Daarbij wordt gewezen naar een recente publicatie van Royal Society for Public Health waarin aandacht is voor een forse toename van het aantal depressies en angsten in de laatste 25 jaar. De onderzoekers concluderen dat Instagram en SnapChat het meest schadelijk zijn voor de geestelijke gezondheid. Andere onderzoekers maken zich zorgen over mogelijke veranderingen van het menselijk brein en het denkvermogen als gevolg van een toenemend gebruik van internet en sociale media. Voorstanders wijzen erop dat de grote voordelen van internet en sociale media voor onderwijs ruimschoots opwegen tegen de nadelen.

Tien jaar geleden ging het Online Educa debat ook over een vergelijkbaar onderwerp. Toen was er weinig steun voor de opvatting dat Internet en sociale media mogelijk grote nadelen zouden kunnen hebben.

Hoogleraar Julia Hobsbawm en sociaal wetenschapper Joe Edelman zullen voor de stelling pleiten, Claire Fox en Marc Prensky tegen. Het debat staat traditiegetrouw onder de bezielende leiding van de Britse oud-parlementariër Harold Elletson.

Ik vind dit debat meestal één van de hoogtepunten van de Online Educa Berlijn.

Nota bene: na afloop van het debat organiseer ik altijd een etentje.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , , ,
Top

%d bloggers liken dit: