Online learning: do’s and don’ts

Gisteren heb ik vanuit de Open Universiteit een online workshop verzorgd voor een groep docenten van de pre-master strategic management van Tilburg University, over do’s and don’ts bij volledig online leren.

Na de introductie ben ik kort ingegaan op de vraag waarom het gebruik leertechnologie niet altijd effectief is (het ontbreekt vaak aan een zorgvuldig ontwerp en aan een passende didactiek). Ik ben hierbij ook ingegaan op de discussie over leerstijlen.

Ik ben vervolgens ingegaan op wat je moet zien te vermijden:

  • Didactische benaderingen waarmee je rekening wilt houden met leerstijlen
  • Het live streamen van hoorcolleges (tenzij je een briljant spreker bent)
  • Het opnemen van hoorcolleges om deze vervolgens als online leerstof beschikbaar te stellen (en niet alleen om lerenden in staat te stellen hoorcolleges selectief nogmaals te bekijken).
  • De helft van de lerenden online een live college te laten bijwonen (zij ervaren een grotere psychologische en communicatieve afstand dan de lerenden die fysiek aanwezig zijn).
  • Gebruik maken van zeer lange video’s of grote hoeveelheden tekst die studenten online moeten bestuderen.
  • Het gebruik van een overdaad aan applicaties (draagt bij aan overbelasting).

Wat moet je wel doen bij online leren?

Kijken hoe je bewezen didactische principes met gebruik van leertechnologie kunt faciliteren. Zowel bij synchroon als asynchroon online leren:

  • Stimuleer lerenden leerstof actief te verwerken. Daar zijn verschillende toepassingen van. Daarbij is variëteit ook belangrijk (bijvoorbeeld het gebruik van meerdere media).
  • Activeren van voorkennis. Ik heb deelnemers hierover in subgroepen na laten denken.
  • Geef goed gestructureerde en uitdagende instructies.
  • Gebruik toetsen als leer- en oefenstrategie.
  • Geef feedback die lerenden aan het denken zet.
  • Laat lerenden reflecteren. Dat is belangrijk voor het toepassen van het geleerde in de dagelijkse praktijk. Reflectievloggen is daar een voorbeeld van.
  • Bereid lerenden voor op online leren.

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: