Ik word wel eens moe van definities. Het gebrek aan consensus over begripsomschrijvingen duidt mijns inziens op onvolwassenheid van het betreffende onderwerp. Dus word ik ook enigszins ontmoedigd van het definitieoverzicht dat Random Walk in Learning presenteert over informeel leren. Vooral omdat de auteur erbij aangeeft dat het om ‘enkele’
Lees verderPercepties van gebruikersvriendelijkheid en zinvolheid van ELO’s
Het artikel Social Influence for Perceived Usefulness and Ease of Use of Course Delivery Systems stelt dat percepties van gebruikersvriendelijkheid en zinvolheid grote invloed hebben op de acceptatie van elektronische leeromgevingen door lerenden. Uit onderzoek blijkt dat docenten en mentoren met name de perceptie van zinvolheid beïnvloeden, terwijl vooral de
Lees verderGeef een docent een iPod cadeau
Een jaar geleden kreeg leerkracht en adjunct-directeur Darren Coates een I-pod met de kerst en inmiddels gebruikt hij dit apparaat binnen zijn onderwijs. Volgens Coates motiveert het gebruik van een i-Pod leerlingen om te leren. In het artikel Teacher offers interesting alternative vertekt Coates hoe hij de I-pod inzet. Bijvoorbeeld
Lees verderKlimaatverandering onderdeel van het curriculum?
Als ik de Washington Post mag geloven, is in de Verenigde Staten een relletje ontstaan rond de film ‘An Inconvenient Truth‘ in het onderwijs. De producent van Al Gore’s film over klimaatverandering wilde 50 duizend kopieën via de National Science Teachers Association onder docenten verspreiden. Deze associatie heeft dit geweigerd
Lees verderMoodle populairder dan e-learning
Als Google Trends een goede graadmeter is voor populariteit, dan staat Moodle er rooskleurig voor. Want Kineo bericht dat de zoekterm ‘Moodle’ twee keer zo vaak is gebruikt als de zoekterm ‘e-learning’. Overigens geeft Kineo hiervoor zelf al een mogelijke verklaring: e-learning is een te algemene zoekterm. Moodle is bij
Lees verder(T)e-learning in Azië
Curtis Bonk is een begenadigd keynote spreker over (t)e-learning. Ik heb hem in 2004 tijdens de Online Educa horen spreken. De afgelopen twee weken heeft Bonk door zuid-oost Azië gereist, en hij doet hierover verslag in zijn weblog (ik wist niet dat ie er eentje had). Het meest interessant zijn
Lees verderKerst en nieuwjaarsgroet
Ik heb een kerst- en nieuwjaarsgroet gemaakt. Het was tevens mijn eerste ervaring met YouTube (als producent).
Lees verderTrends en voordelen van mobile learning
Ondanks dat mobile learning (m-learning) steeds vaker in het onderwijs wordt toegepast, is onderzoek naar m-learning schaars. Vanuit deze insteek hebben Sang Hyun Kim, Clif Mims en Kerry P. Holmes het artikel An Introduction to Current Trends and Benefits ofMobile Wireless Technology Use in Higher Education geschreven. The purpose of
Lees verderInvloed van social software op opleiden en leren
Christopher D. Sessums probeert het artikel 10 cultural implications of social software van David Teten en Scott Allen te betrekken op opleiden en leren. Althans hij maakt er een begin mee. Van de tien implicaties gaat hij op drie gevolgen in. Teten en Allen onderstrepen bijvoorbeeld het belang van basis
Lees verderHoeveel kennis moet je onthouden om je werk goed te kunnen doen?
Zoals gebruikelijk werd ik via via op het spoor gezet van het werk van dr. Robert Kelley van de Carnegie Mellon University. Kelly heeft langdurig onderzoek gedaan naar de opvatting van kenniswerkers over hoeveel kennis zij moeten onthouden om hun werk goed te kunnen doen. In 1987 respondents felt that
Lees verder