Vier Zuid-Afrikaanse onderzoekers doen in Surviving the shipwreck: what makes online students stay online and learn? verslag van een online cursus die te kampen had met een hoge uitval. Zij hebben onderzocht wat maakt dat een bepaalde groep studenten niet uitviel. Volgens deze onderzoekers wordt dit gegeven (in dit experiment)
Lees verderShowroom in Second Life
Heel soms stuntel ik wat in Second Life (naam: Fred Halleck). Op zich ben ik dus benieuwd naar interessante toepassingen van deze virtuele wereld. Zo’n voorbeeld is de 3D showroom die Sears en IBM vandaag tijdens de Consumer Electronics Show (CES) hebben gelanceerd. Sears’ early prototype store is meant as
Lees verderOnderwijs van de toekomst?
De World Future Society waagt zich ook aan toekomstvoorspellingen. Zij durven zelfs te voorspellen hoe de wereld dankzij technologische ontwikkelingen er over 25 jaar uit ziet. Ze hebben ook een voorspelling voor het onderwijs in het verschiet. Forecast #4: Schools based on classrooms and a human teacher will dwindle over
Lees verderLeren met een ‘handheld’
Futurelab heeft op basis van enkele jaren praktijkervaring een handboek geschreven over leren met behulp van een ‘handheld’. Deze Engelstalige verzamelnaam heeft betrekking op personal digital assistants (PDA), smart phones, mp3 spelers en andere kleine, handzame, technologisch hoogwaardige apparaten. De focus van het rapport ligt overigens met name op de
Lees verderIs de massa slim of dom?
Ik ben momenteel bezig in het boek "The Wisdom of Crowds" van James Surowiecki. Daarom was ik erg geïnteresseerd in Kathy Sierra’s commentaar The "Dumbness of Crowds". Volgens Sierra wordt het concept "The Wisdom of Crowds" vaak verkeerd geïnterpreteerd. Zij stelt onder meer By "crowd", he was referring to a
Lees verderGratis lespakket veilig MSN-en
Vives Media heeft in opdracht van MSN Nederland lesmateriaal gemaakt over veilig MSN’en. Het lesmateriaal zal in januari gratis worden verspreid op de basisscholen in Nederland. Aldus ICT op School. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt. Want ik hoop dat het lespakket ook ingaat op het toegang geven van MSN (en andere
Lees verderWat belemmert en bevordert kennis delen?
Welke factoren belemmeren en bevorderen kennis delen binnen een online community of practice? Volgens mij is veel onderzoek gedaan naar deze vraag. Ook door Khe Foon Hew en Noriko Hara. Zij hebben met name gekeken naar een community of practice voor verpleegkundigen. In het artikel Identifying factors that encourage and
Lees verderDynamische leercyclus binnen communities
In Natural numbers, networks & communities beschrijft Dave Snowden hoe communities zich op een meer natuurlijke manier kunnen ontwikkelen. Hij gaat onder meer in op de praktijk van IBM waar informele communities worden gebruikt. Deze ontstaan ad hoc en zijn niet gestructureerd. Deelname vindt plaats op vrijwillige basis. Rond 2002
Lees verderInfinite Thinking Machine
De website en blog schijnt al enkele maanden te bestaan. Maar ik kwam Infinite Thinking Machine vandaag pas tegen omdat Wytze Koopal wel eens links voor mij in Del.icio.us bewaart (een geweldige optie, overigens). The Infinite Thinking Machine (ITM) is designed to help teachers and students thrive in the 21st
Lees verderMogen bloggers cadeaus aannemen?
Een tijd geleden heeft Microsoft een aantal bloggers een dure laptop met Windows Vista toegestuurd met als argument dat de bloggers Vista zelf konden testen om er vervolgens over te kunnen bloggen. De laptop mocht men na afloop houden. Deze actie heeft totveel rumoer geleid en gisteren ook de papieren
Lees verder