Stephen Downes heeft een 27 pagina’s tellend paper geschreven waarin hij zijn ideeën over (t)e-learning technologieën (onder meer personal learning environments) verbindt met het denken over connectivisme en opvattingen over de ‘net-generation’. These trends combine to form what is sometimes called ‘e-learning 2.0’ –an approach to learning that is based
Lees verderRSS is essentieel voor weblogs in het onderwijs
RSS wordt wat mij betreft veel te weinig gebruikt. Ik vind het een prachtige tool om informatie te managen. David Parry heeft een artikel geschreven waarin hij de meerwaarde van RSS beschrijft voor onderwijs waarbij lerenden in online omgevingen moeten schrijven (bijvoorbeeld in weblogs): The Technology of Reading and Writing
Lees verderLeertheorieën en educatieve games
Maar al te vaak wordt ICT in het onderwijs ingevoerd zonder dat goed wordt nagedacht over hoe het didactisch kan worden ingezet. Dat lijkt ook te gelden voor educatieve games, als we het paper ‘Game Designs that Enhance Motivation and Learning for Teenagers’ van Laura Batson en Susan Feinberg mogen
Lees verderTools voor de docent
Enkele dagen geleden schreef ik over docenten die hun ‘persoonlijke doceeromgeving’ samenstellen en binnen het onderwijs gebruiken. Hier moest ik weer aan denken toen ik vandaag op twee bijdragen van Brian Benzinger stuitte: Back to School with the Class of Web 2.0: Part 1 Back to School with the Class
Lees verderWat is web 2.0?
Ik loop chronisch achter met mijn RSS-feeds. Daarom vind ik pas vanavond via Stephen Downes deze zes pagina’s lange (of korte) introductie van web 2.0 (PDF-bestand). Mary Madden en Susannah Fox van het Pew Internet Project onderscheiden in het paper Riding the Waves of “Web 2.0” de volgende kenmerken van
Lees verderThe Infinite Thinking Machine
Een web 2.0 toepassing voor docenten en studenten: The Infinite Thinking Machine (ITM). Drie organisaties (waaronder Google for educators) houden een weblog bij, produceren een wekelijkse Internet TV Show en maken andere bronnen toegankelijk. We showcase examples of innovative instructional methods, talk with leading experts, and share real stories from
Lees verderSlideshare
Mijn oud-collega Renée Filius wees me op Slideshare, een web 2.0-applicatie waarmee je presentaties (Powerpoint en Openoffice) kunt uploaden en met anderen kunt delen (maximaal 20 MB). Slideshare werkt met tags. Per tag is een RSS-feed beschikbaar. Bijvoorbeeld http://slideshare.net/tag/e-learning, http://slideshare.net/tag/education of http://slideshare.net/tag/elearning.
Lees verderTrendstudie “Nieuwe vormen van onderwijs voor een nieuwe generatie
Half juli schreef ik dat ik samen met twee (oud-)collega’s bezig was met de trendstudie "Nieuwe vormen van onderwijs voor een nieuwe generatie studenten". We hebben gekeken of de kenmerken die aan de net-generatie worden toegeschreven, ook bij jongeren zelf voorkomen. We hebben daarvoor zeven groepsinterviews met leerlingen uit 4
Lees verderAfscheid van het IVLOS
Donderdag j.l. heb ik afscheid genomen van het IVLOS. Er waren natuurlijk cadeaus, een toespraak door Robert-jan Simons en -zoals bijna gebruikelijk bij het IVLOS- een lied. Robert-Jan vroeg zich onder meer af of ik bij mijn nieuwe werkgever even veel gelegenheid kreeg om te bloggen als bij het IVLOS.
Lees verderHyves in plaats van een ELO
Op 17 april 2006 besteede ik aandacht aan Hyves in leersituaties. Mijn slotconclusie toen: Hyves in het onderwijs? Niet als toepassingsmogelijkheid, wel als inspiratiebron! Onlangs heeft Indira Reynaert Hyves in het onderwijs toegepast. Op haar weblog besteedt zij er uitvoerig aandacht aan. Eén van de zaken die mij opvalt is
Lees verder