Het Engelse JISC heeft een uitgebreide studie gepubliceerd waarin men verschillende elektronische portfolio applicaties analyseert. This aims of this JISC e-portfolio review were: 1. to identify existing e-portfolio/PDP software applications and describe their current status in terms of availability, development time frame and conformance to e-learning standards; and 2. to
Lees verderFlybook
Bij mijn vertrek op Schiphol kwam ik een -voor mij nieuw- type Tablet PC tegen: Flybook. Je ziet überhaupt weinig Tablet PC’s in Nederland in winkels te koop. Dit type was erg klein van formaat (misschien wel te klein om als een volwaardig notebook te dienen?), en kosttte ongeveer 1800
Lees verderWeer thuis…
Vannacht -in de randen van de nacht zoals oud-premier Wim Kok het noemde- terug gekeerd uit Sicilië. We hebben een week vakantie gevierd, met als uitvalsbasis Taormina. Binnenkort zal ik enkele foto’s op mijn website plaatsen. Een fantastisch eiland. Ongelofelijk veel cultuur, heerlijk eten en drinken èn prachtig weer (uitgezonderd
Lees verderVoorbeeld gepersonaliseerde leeromgeving
Ik volg Scott Wilson van Cetis al een tijdje. Maar toch moest ik via Sybilla Poortman’s weblog geattendeerd worden op een interessante bijdrage van Scott over een gepersonaliseerde leeromgeving. Wilson illustreert aan de hand van afbeeldingen en toelichtingen hoe een gepersonaliseerde leeromgeving er uit kan zijn. Hij heeft zich hierbij
Lees verderIBM doet mee aan Sakai
Het Sakai-project en computer multinational IBM hebben deze week bekend gemaakt dat "big blue" "Sakai Commercial Affiliate" wordt. Sakai een Amerikaans initiatief dat zich ten doel stelt een volgende generatie ELO (Elektronische Leeromgeving) te ontwikkelen met gebruik van open source software. Ook de Nederlandse Stichting Surf participeert hier in. "IBM
Lees verderWerkplek leren dankzij leerportalen
Dankzij leerportalen kan leren beter worden ingebed in het dagelijks werk. Dat betogen Mary Kay Vona en Piero Granelli in het artikel Portals: Enabling On-Demand Education. "Just as we have become accustomed to turning on 24-hour news channels or logging onto the Internet to access information anytime, learners will be
Lees verderDe cultuur van knippen en plakken
Volgens het artikel "A culture of copy-and-paste" pleegt één op de vier Britse studenten plagiaat door van Internet te knippen en plakken. In de VS -zo leert onderzoek- doet meer dan de helft van de studenten dit. "However, the growth of plagiarism is not just a result of the internet,
Lees verderEr was eens…het digitaal portfolio
Vandaag sprak ik met een collega over het gebruik van het digitaal portfolio aan de Universiteit Utrecht. We hebben knelpunten geïnventariseerd, die opleidingen ervaren bij de invoering van het digitaal portfolio. Al pratende bedachten we de volgende metafoor die illustreert waarom het digitaal portfolio binnen modern hoger onderwijs belangrijk is.
Lees verderImpliciete kennis managen
Via de weblog van elearningspace kom ik net een white paper tegen met de titel "Managing tacit knowledge with communities of practice". Het paper beschrijft hoe een community of practice werkt. Vervolgens beschrijft de auteur hoe een community of practice vorm kan krijgen (het is moeilijk om eentje vanaf "nul"
Lees verderPrincipes voor effectieve e-learning
"What makes e-learning effective is, of course, typically in the eye of the beholder. One person’s toast and jam may be another person’s steak and kidney pie. This is what makes the drafting of a set of guidelines for effective e-learning so difficult. Follow the guidelines exactly, and you still
Lees verder