Connectivism: a learning theory for the Digital Age

George Siemens heeft een prikkelend artikel -onder Creative Commons!- geschreven over "connectivism" (hoe vertalen we dat weer in normaal Nederlands?). In zijn weblog geeft hij de kern van het artikel prima weer: "Established learning theories fail to account for how learning happens in a digital age. We need a theory

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

(T)E-learning wint aan effectiviteit en efficiëntie als meer gebruik wordt gemaakt van informele vormen van (t)e-learning

Omdat mijn weblog een centrale plek binnen mijn site heeft gekregen,heb ik de aparte button "weblog" laten vervallen. Ik heb een onderdeel "citaten" (over leren, e-learning en TE-learning) aan het menu toegevoegd. Vandaag heb ik ook een nieuwe stelling gelanceerd: (T)E-learning wint aan effectiviteit en efficiëntie als meer gebruik wordt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Open knowledgeware

Een interessante ontwikkeling is dat professionals bereid zijn om hun kennis (in de vorm van artikelen, boeken, presentaties en zelfs cursussen) gratis te verspreiden. Het bekendste voorbeeld is wellicht het Open Courseware initiatief van Massachusetts Institute of technology. Hun doelen zijn: – to provide free, searchable, access to MIT’s course

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online leren met behulp van Wiki’s

Ik zit net via Bloglines mijn feeds (weblogs waar ik op "geabonneerd" ben) te lezen. Een aantal weblogs maken melding van het artikel "Teaching and learning online with wikis". Volgens de auteurs kun je wiki’s gebruiken voor "technology enhanced" samenwerkend leren. Voorheen: computer supported collaborative learning geheten (sinds de Online

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Resultaten Nationaal Onderzoek Verandermanagement

Prof.Dr. Willem Mastenbroek cs heeft onderzoek gedaan naar blokkerende en stimulerende factoren op het gebied van verandermanagement. Hij constateert dat het verandermanagement van Nederlandse organisaties te wensen overlaat. Volgens Mastenbroek springen twee belemmerende factoren er uit. In de eerste plaats is er onvoldoende visie en sturing in de richting van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Computers negatief van invloed op leerprestaties?

Als leerlingen veel gebruik maken van de computer presteren ze slechter op het gebied van wiskunde en lezen. Aldus een artikel in de Christian Science Monitor. Zij baseren zich op een grootschalig Duits onderzoek.  Een beperkt gebruik van de computer bevordert daarentegen de leerresulaten.  Wat mij opvalt is dat met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning als strategisch instrument

Verschillende sprekers hebben het belang van e-learning voor het strategisch beleid van de organisatie benadrukt. Het gaat er daarbij om dat je de toegevoegde waarde benadrukt voor de bedrijfsdoelstellingen en prioriteiten van een organisatie. E-learning zou de “enabler” moeten worden van de transformatie van de organisatie, en dus een thema

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder