Online Educa 2004: overige wetenswaardigheden

Verder nog een aantal andere opvallende zaken en uitspraken.

  • Ik heb de indruk dat landen in het Midden-Oosten in een zeer snel tempo een inhaalslag aan het maken zijn op het gebied van de implementatie van ICT in het onderwijs. Er wordt zeer veel geïnvesteerd in infrastructuur. Maken zij de Lissabon-ambitie wel waar?
  • Significant errors are symptoms of knowledge (Robert Cailliau, CERN).
  • Er was veel aandacht voor de kwaliteit van e-learning. Persoonlijk heb ik hierover geen sessies bijgewoond.
  • Leren moet leuk zijn.
  • Controle-Alt-Delete is het ABC van jongeren.
  • Een Italiaanse bank zond via web TV instructies uit voor het personeel. Vreselijk behavioristisch (ook al werd het soms gecombineerd met face-to-face discussies).
  • Eén spreker onderscheidde knowledge based work (niet complex) en knowledge generating work (complex).
  • Simulated case studies werden door studenten als waardevol ervaren. Er werden realistische problemen voorgelegd waarbij de docent verschillende rollen speelde (bijvoorbeeld klant). Studenten hoefden mede daardoor niet persé met elkaar online te communiceren, wat ook nauwelijks gebeurde.
  • Een organisatie die voor diplomaten cursussen aanbiedt gebruikte een tekstgebaseerd systeem waarmee je annotaties kunt maken. Studenten gebruikten dit voor vraag- en antwoorden, het delen van alternatieve ‘meningen en samenwerking. Volgens de inleider werd de kwaliteit van de discussie positief beïnvloed door de inbreng van de begeleider. Zie http://www.diplomacy.edu
  • Pas eerst je bedrijfsprocessen aan en ga daarna je back-end systemen integreren èn applicaties aanschaffen. Als je een applicatie aanschaft, denk dan eerst na hoe je je bedrijfsprocessen wilt aanpassen.
  • In Azië en Australië wordt e-learning door de overheid bevorderd (om onderwijs toegankelijk te maken, gezien de grote afstanden), in de VS is het de markt die e-learning bevordert (kostenbesparing), terwijl in Europa e-learning bevorderd wordt door individuen. Er is in Denemarken bijvoorbeeld geen infrastructurele noodzaak om e-learning te gebruiken, geen traditie om voor onderwijs te betalen, een zwakke competitie tussen instellingen, maar wel een lange traditie van onderwijsvernieuwing.
  • Applicaties worden alleen gebruikt als ze werken, toegevoegde waarde hebben voor alle betrokkenen èn als ze leiden tot tijdbesparing van alle betrokkenen.
  • E-learning: networked learning.
  • Als ICT-bedrijf (Cisco) moeten we jaarlijks begrippen veranderen, zodat mensen in verwarring blijven 😉

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *