Resultaten Nationaal Onderzoek Verandermanagement

Prof.Dr. Willem Mastenbroek cs heeft onderzoek gedaan naar blokkerende en stimulerende factoren op het gebied van verandermanagement. Hij constateert dat het verandermanagement van Nederlandse organisaties te wensen overlaat. Volgens Mastenbroek springen twee belemmerende factoren er uit. In de eerste plaats is er onvoldoende visie en sturing in de richting van aanpassing en vernieuwing. Het topmanagement schetst geen uitdagend perspectief. Ze maken niet duidelijk naar medewerkers wat er anders of beter moet. Medewerkers worden niet gestimuleerd om beter te preseteren naar klanten en doelgroepen. De tweede factor hangt hier nauw mee samen: er is weerstand om de verantwoordelijkheid voor aanpassing en vernieuwing op te pakken omdat de organisatieleiding onduidelijk is over wat er beter zou moeten.

Mastenbroek stelt dat het management hun visie op verandering vaak onvoldoende inspirerend communiceert waardoor medewerkers onvoldoende houvast hebben wat zij er aan hebben èn er aan moeten bijdragen. In het algemeen stelt hij:
"In het innovatie-debat in Nederland is vaak te horen dat er in Nederland geen gebrek is aan kennis, creativiteit, goede ideeën of technologische vondsten. Integendeel, dat is er meer dan genoeg. Het grote probleem is ‘managerial’ en organisatorisch van aard. Een gebrekkig aanpassingsvermogen, onvoldoende deling en verspreiding van kennis, slome aansturing, te weinig initiatiefkracht, trage absorptie, demotivatie, vastkleven aan oude routines, eindeloze weerstanden en veel onnodige rompslomp."

In zijn bijdrage op de Management-site clustert Mastenbroek de resultaten van het onderzoek rond vier factoren:

  • Visie/beleid, structuur, cultuur en systemen als hefbomen voor verandering
  • Continue resultaatverbetering en performancemanagement als basis voor veranderingsbereidheid
  • Sturen op verantwoordelijkheid als drijvende kracht
  • Communicatie als kritieke factor

Hij sluit af met voorstellen voor verbeteringen.

Een goed, herkenbaar, artikel. Het legt de vinger een aantal zere plekken. Wel presenteert Mastenbroek "weerstanden" te zeer als factor op zich (wat te wensen overlaat), terwijl mijns inziens weerstanden ook oprechte zorgen kunenn zijn die hun oorzaken hebben (bijvoorbeeld doordat mensen geen duidelijk beeld hebben van wat een verandering voor hen betekent). Natuurlijk worden weerstanden veroorzaakt doordat een verandering tegen (persoonlijke) belangen indruisen.

Volgens mij is het artikel ook van toepassing op de invoering van e-learning. Maken we wel duidelijkijk genoeg wat we verwachten van docenten/opleiders? Geven we wel helder genoeg aan waarom e-learning belangrijk is?   
 
Het artikel via deze site te vinden. Je moet je wel (gratis) registreren en inloggen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *