Outsourcing en outtasking

Outsourcing is een proces waarbij een organisatie bepaalde interne diensten afstoot en vervolgens variabel (als men er behoefte aan heeft). Outsourcing heeft een nauwe relatie met je strategisch beleid: hoe kun je zo effectief en efficiënt mogelijk je bedrijfsdoelstellingen halen? Dr. Eilif Trondsen deed een door IBM gesponsord (!) onderzoek

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning in het hoger onderwijs

Op het gebied van e-learning binnen het hoger onderwijs doen zich drie belangrijke type ontwikkelingen voor. In de eerste plaats technologische ontwikkelingen. ICT wordt steeds krachtiger en veelomvattend, ook al heeft ICT tot op heden het leren nog niet echt veranderd. Op de tweede plaats veranderen organisatorische processen binnen organisaties.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Informeel leren

Volgens mij ben ik in 1994 voor het eerst in aanraking gekomen met het onderscheid tussen formeel en informeel leren. Dat was bij de leernetwerk theorie van Ferd van der Krogt. Zo’n tien jaar later wordt in de “e-learning wereld” ook steeds vaker gesproken over informele vormen van e-learning. Ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning in het Midden en Kleinbedrijf

Gistermiddag heb ik deelgenomen aan een sessie over e-learning in het Midden- en Kleinbedrijf. We vulden elkaar als sprekers goed aan. Alexandra Meynberg en Lutz Goertz zijn met name ingegaan op een typologie van lerenden. Zij onderscheiden vier clusters van lerenden. In de eerste plaats de “heavy learners”. Deze groep

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder