Outsourcing en outtasking

Outsourcing is een proces waarbij een organisatie bepaalde interne diensten afstoot en vervolgens variabel (als men er behoefte aan heeft). Outsourcing heeft een nauwe relatie met je strategisch beleid: hoe kun je zo effectief en efficiënt mogelijk je bedrijfsdoelstellingen halen? Dr. Eilif Trondsen deed een door IBM gesponsord (!) onderzoek naar outsourcing van het leren. De respondenten zijn via de Online Educa deelnemerslijst benaderd. Hij concludeerde dat Europese organisaties actiever zijn met outsourcing, in vergelijking tot Amerikaanse organisaties (61 versus 54%). Als je kijkt naar welke diensten worden geoutsourced, dan scoort learning technology met 46% hoog, gevolgd door de productie van leerobjecten (29%) en management of training delivery platforms (23%). Als redenen voor outsourcing noemen respondenten met name dat ze toegang willen krijgen tot expertise die niet binnen de eigen organisatie aanwezig is en dat ze het mogelijk willen maken dat de interne staf zich meer kan focussen op strategische taken. Het kostenplaatje is met name bepalend bij de keuze van een aanbieder van diensten (naast de betrouwbaarheid van de aanbieder). Je moet goed afwegen wat je wilt outsourcen. Een dienst of taak die “mission-critical” en core business is, kun je beter binnenshuis houden. De inleider van Cisco sprak daarom liever van “outtasking” (onderdelen van een functie).

Meer informatie: http://www.trainingoutsourcing.com

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *