Passen Massive Open Online Courses bij ‘corporate e-learning’?

Massive open online courses (MOOCs) hebben in vijf jaar een meer divers karakter gekregen. Het zijn niet alleen maar meer gratis toegankelijke online cursussen waar zeer veel lerenden aan deel kunnen nemen. MOOCs kunnen nu bijvoorbeeld ook deel uit maken van een gecertificeerd programma of programma dat met een ‘nanodegree’ wordt afgesloten, en waarvoor betaald wordt. Wat zijn vanuit dit perspectief mogelijkheden en beperkingen van MOOCs voor online en ‘blended’ leren binnen arbeidsorganisaties?

MOOC

Foto” AJC1, Flickr

Deze vraag komt aan bod binnen het artikel “Hot or Not: How Do MOOCs Fit into Corporate eLearning?” van Learning Solutions Magazine. Dit online tijdschrift laat vijf experts -waaronder George Siemens, Ellen Wagner en Allison Rossett- hierover aan het woord. Ik haal een aantal beperkingen en kansen/mogelijkheden uit deze bijdragen.

Beperkingen

  • De brede openheid van MOOCs stelt ook beperkingen aan de waarde van MOOCs voor bedrijven. De leerinhoud kan onvoldoende specifiek zijn voor de behoeften en vragen van een onderneming. De toegevoegde waarde van deelname aan een MOOC voor een organisatie is dan gering.
  • Bepaalde sterke kanten en doelen van een MOOC matchen niet altijd met de doelen van organisaties. Openheid past bijvoorbeeld niet bij bedrijven waar geheimhouding van groot belang is.
  • Bij corporate learning is het je kunnen verantwoorden van de expertise die je hebt ontwikkeld belangrijk, net als personalisering. MOOCs zijn daar niet erg sterk in. Wat dat betreft past de aanpak van de Khan Academy beter bij corporate learning.
  • Het is de vraag of werknemers altijd in staat en voldoende bekwaam zijn om binnen een MOOC te leren.

Kansen/mogelijkheden

  • Het zijn vooral individuele werknemers die via MOOCs hun expertise op een laagdrempelige manier verbeteren.
  • Corporate e-learning programma’s maken afspraken met MOOC-aanbieders over deelname van grote groepen werknemers aan online cursussen. Bijvoorbeeld 1500 Boeing-technici die collectief deelnemen aan een ontwerpcursus bij edX. Een grote groep werknemers kan op deze manier samen met experts van gedachten wisselen over relevante onderwerpen.
  • Bedrijven kunnen gebruik maken van MOOCs om hun product te vermarkten en te verbeteren. Denk daarbij aan ontwikkelaars van open source software.
  • Kleine bedrijven krijgen dankzij MOOCs toegang tot expertise die voor hen normaliter niet toegankelijk is.
  • Deelname aan MOOCs heeft weinig risico’s. Als je er weinig van leert, dan ben je geen grote investering kwijt.
  • MOOCs stellen lerenden in staat om selectief keuzes te maken uit de leerstof. Je kunt studeren op het moment dat het nodig is. Met name als een MOOC een duidelijke structuur heeft en een goede zoekfunctie, ben je in staat ‘just in time’ te leren.
  • Je kunt in contact komen met verschillende belanghebbenden en over de muur van de eigen organisatie kijken.
  • Je krijgt toegang tot leerinhouden waar je normaliter geen toegang toe hebt. Veel van de onderwerpen, waar MOOCs over gaan, komen in reguliere curricula  niet of nauwelijks aan de orde. In feite zijn MOOCs dan content die door experts is gecureerd.
  • Certificaten, microcredentialling, en ‘nanodegrees’ zorgen ervoor dat MOOCs meer gaan lijken op online aanbod zoals van de Khan Academy. Dergelijke aanbod is meer gecentreerd rond de lerende, meer op maat.
  • In de praktijk stimuleren ‘corporates’ werknemers om MOOCs te gebruiken om te leren, terwijl men intern de beoordeling verzorgt.

Ik denk zelf dat de toegenomen diversiteit van MOOCs deze online cursussen betekenisvoller maken voor ‘corporate learning’. Corporate e-learning programma’s kunnen, net zoals instellingen voor hoger onderwijs doen, delen van MOOCs inbedden en combineren van organisatiespecifieke opdrachten. Als de MOOC-platforms bovendien meer adaptief worden en als microcredentialling meer wordt toegepast, dan vallen ook andere belangrijke beperkingen weg.

De relatie met performance support ligt m.i. minder voor de hand. Leerobjecten gaan zoeken binnen een MOOC is m.i. te omslachtig voor performance support. Verder vind ik het wat al te gemakkelijk om te stellen dat deelname weinig risico’s bevat omdat deze online  cursussen ‘gratis’ zijn. Als een grote groep werknemers tijd investeert in een MOOC, en weinig leert, dan is dat ook een grote verspilling,

In het artikel in Learning Solutions Magazine wordt ook beschreven dat deze platforms zich ontwikkelen tot een ‘leerinfrastructuur’. De grote hoeveelheden data, die MOOCs genereren, en cloud technologie bieden de mogelijkheid om verschillende services rond leren mogelijk te maken (zoals het geven van begeleiding).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Open education
Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
juli 2017
m D w d v Z Z
« jun    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk